PdF:PdDR_PRP Primární pedagogika - Informace o předmětu
PdDR_PRP Primární pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti pochopili teoretickou a praktickou orientaci Primární pedagogiky a prohloubili si poznatky v problematice primárního vzdělávání, vyučování a výchovy dítěte mladšího školního věku, a to v kontextu transformace české školy a cílů výchovy pro 21. století.
- Osnova
- Primární vzdělávání v historickém vývoji a jeho současná koncepce. Moderní primární škola, její proměny a perspektivy, alternativy v primárním vzdělávání. Cíle primárního vzdělávání. Kurikulum primárního vzdělávání a jeho aktualizace v RVP pro základní vzdělávání. Vzdělávací standardy. Učitelská profese a profesní kompetence učitele primární školy. Rodina a škola ve vzdělávání dětí mladšího školního věku. Žák primární školy, problémy osobnostní a sociální výchovy. Výchova k prosociálnosti, výchova k občanství, demokracii, vlastenectví, evropanství, výchova multikulturní a environmentální. Výukové strategie á konstruktivistické přístupy v primárním vzdělávání. Didaktické principy v primárním vzdělávání. Diferenciace a individualizace v primárním vyučování a vzdělávání. Práce s talentovanými a zaostávajícími žáky. Zjišťování výsledků výuky, školní hodnocení; evaluace práce školy. Management školy a třídy. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR.
- Literatura
- Výukové metody
- Teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní; konspekty ze dvou odborných publikací
- Informace učitele
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000. KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. Kol. Texty ke studiu otázek výchovy I,II. Brno : MU 1993, 1994.. KOLLÁRIKOVÁ, Z. a kol. Předškolní a elementární pedagogika.. Praha: Portál, 2001. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCom, 1996. MAŇÁK, J. ; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1992, 1994 PASCH. M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1998. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2003. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha : PedF UK, 1997. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MU, 1998. ŠIŠKOVÁ, T. (Ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu (Sborník). Praha : Portál, 1998. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/PdDR_PRP