PdDR_PRP Primarní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili teoretickou a praktickou orientaci Primární pedagogiky a prohloubili si poznatky v problematice primárního vzdělávání, vyučování a výchovy dítěte mladšího školního věku, a to v kontextu transformace české školy a cílů výchovy pro 21. století.
Osnova
  • Primární vzdělávání v historickém vývoji a jeho současná koncepce. Moderní primární škola, její proměny a perspektivy, alternativy v primárním vzdělávání. Cíle primárního vzdělávání. Kurikulum primárního vzdělávání a jeho aktualizace v RVP pro základní vzdělávání. Vzdělávací standardy. Učitelská profese a profesní kompetence učitele primární školy. Rodina a škola ve vzdělávání dětí mladšího školního věku. Žák primární školy, problémy osobnostní a sociální výchovy. Výchova k prosociálnosti, výchova k občanství, demokracii, vlastenectví, evropanství, výchova multikulturní a environmentální. Výukové strategie á konstruktivistické přístupy v primárním vzdělávání. Didaktické principy v primárním vzdělávání. Diferenciace a individualizace v primárním vyučování a vzdělávání. Práce s talentovanými a zaostávajícími žáky. Zjišťování výsledků výuky, školní hodnocení; evaluace práce školy. Management školy a třídy. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR.
Literatura
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní; konspekty ze dvou odborných publikací
Informace učitele
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000. KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. Kol. Texty ke studiu otázek výchovy I,II. Brno : MU 1993, 1994.. KOLLÁRIKOVÁ, Z. a kol. Předškolní a elementární pedagogika.. Praha: Portál, 2001. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCom, 1996. MAŇÁK, J. ; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1992, 1994 PASCH. M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1998. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2003. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha : PedF UK, 1997. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MU, 1998. ŠIŠKOVÁ, T. (Ed.) Výchova k toleranci a proti rasismu (Sborník). Praha : Portál, 1998. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.