ZS1BP_SSP1 Seminář ke školní pedagogice I

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SSP1/01: St 13:25–15:05 učebna 39, H. Horká
ZS1BP_SSP1/02: Čt 11:35–13:15 učebna 39, H. Horká
ZS1BP_SSP1/03: Čt 9:45–11:25 učebna 39, H. Horká
ZS1BP_SSP1/04: St 7:55–9:35 učebna 39, H. Filová
ZS1BP_SSP1/05: Út 15:15–16:55 učebna 39, H. Filová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika je integrovaný pedmt, který zahrnuje výbr problém, tradin obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět situačně zaměřené teorii a vysvětlit na příkladech možnosti její aplikace; zpracovat jednoduché výzkumné šetření výchovných problémů ve třídě, příp.klima; charakterizovat a vysvětlit trendy v pojetí výchovy pro 21. století; popsat cíle, obsah, prostředky výchov (mravní, estetické, pracovní…), charakterizovat výchovné činnosti třídního učitele; srovnat vybrané klasické a moderní výchovné systémy; analyzovat (vytvořit konspekt) 1-2 pedagogické prace na základě výběru z doporučené literatury; zhodnotit podle dohodnutých kritérií úroveň výchovy ve třídě; zdůvodnit výběr výchovných opatření v simulovaných situacích.
Osnova
  • Škola a vzdlání. Souasná škola a perspektivy jejích zmn. Diferenciace a individualizace ve vzdlávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdlávacího programu. Uitel a žák, školní tída. Utváení sociálního klimatu ve tíd a škole. Školní ád. Výchova ve tíd.Práce tídního uitele, vedení tídní dokumentace. Povinnosti tídního uitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodii, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostedek profesionálního rozvoje uitele. Uitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodin. Zákon o rodin. Výchova k rodiovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodin. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostedky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k obanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Káze a výchova k ukáznnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich ešení. Estetická výchova, její cíle a zamení. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tlesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci uitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvoivosti. Aktivita, samostatnost a tvoivost ve výchovn vzdlávacím procesu. Dtská hra a práce. Hra, uení a práce v mladším školním vku. Pracovní výchova ve škole a v rodin, profesionální orientace.
Literatura
  • Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • STŘELEC, S. a A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. info
  • STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA a S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
Výukové metody
prezentace, diskuse,řešení problémů,skupinová práce
Metody hodnocení
seminář, diskuse v hodině, domácí úkoly, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.