PdF:ZS1MK_SPP1 Souvislá pedagogická praxe I - Informace o předmětu
ZS1MK_SPP1 Souvislá pedagogická praxe I
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíl předmětu je získání dovedností a zkušeností výchovně-vzdělávací práce se žáky na 1. stupni ZŠ v oblasti metodické, organizační, odborné a pedagogické.
Hlavní cíle předmětu jsou:
- vytvoření si základních představ o celkovém systému a chodu ZŠ;
- použití informací z absolvovaných předmětů k analýze učiva na ZŠ;
- osvojení si základních informací o výuce předmětů na 1. st. ZŠ;
- na základě nabytých informací provádět praktickou výuku předmětů na ZŠ v daném rozsahu;
- analýza vyučovacích hodin. - Osnova
- Studenti hospitují u cvičného učitele, popř. u jiného učitele (ve vybraných předmětech, v zajímavých tématech nebo v netradičních organizačních formách, pokud to umožní podmínky školy)
- Uskuteční minimálně 8 vlastních vyučovacích pokusů z předmětů 1. stupně ZŠ v návaznosti na didaktiky předmětů v 7. semestru. Přesná náplň bude vždy stanovena po dohodě s garantem praxe, didaktikem předmětu a fakultním cvičným učitelem.
- Zařazují didaktické hry, prvky tvořivé dramatiky a jiná originální cvičení, která mají těžiště v intenzivnější komunikaci se žáky, aby se zbavili komunikační bariéry a uměli děti zaujmout.
- Vedou pedagogický deník, ve kterém jsou záznamy z hospitací, přípravy na vyučovací hodiny a jejich rozbory.
- Opravují sešity, chystají pomůcky pro výuku, vykonávají dozory o přestávkách a účastní se veškerého dění ve škole, pokud probíhá v době jejich praxe (pedagogické porady, třídní schůzky apod.).
- Literatura
- HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. info
- PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. info
- HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999, s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
- ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999, s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999, s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. info
- MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
- MRHAČ, Josef. Pedagogická praxe ve studiu učitelství I. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 187 s. URL info
- Výukové metody
- vyučovací pokusy, náslechy, rozbory
- Metody hodnocení
- Typ ukončení: přípravy na vyučování, zápočet
- Informace učitele
- Materiály k souvislé praxi budou rozdány všem na začátku podzimního semestru. Zápočet bude udělen na základě hodnocení cvičného učitele v době konzultací na katedře pedagogiky v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1MK_SPP1