PdF:RV2MP_3POZ Podpora a ochrana zdraví - Informace o předmětu
RV2MP_3POZ Problematika ochrany a podpory zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jana Gajdošová (přednášející)
- Garance
- prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková - Rozvrh
- Po 15:15–16:00 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- - po absolvování předmětu student formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory, identifikují a charakterizují preventabilní faktory ovlivňující zdraví - informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí. - identifikuje a charakterizuje rizikové faktory ovlivňující zdraví - chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace - vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam
- Osnova
- Onemocnění, která nejvíce ovlivňují chronickou morbiditu a mortalitu populace ve vyspělých zemích, včetně ČR (nemoci srdce a cév, zhoubné nádory), jsou vysoce preventabilní: jejich vznik a progrese je rozhodujícím způsobem ovlivněna stylem života. Přestože jde o nemoci středního a vyššího věku, jejich počátky spadají do doby dětství a adolescence. Rodina a škola má významné úkoly v oblasti výchovy ke zdraví. 1. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 2. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 3. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Civilizační nemoci – epidemiologie, etiologie, prevence. 4. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujících zdraví. 5. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamnější aktéři podpory zdraví.
- Literatura
- Kotulán J a kol: Preventivní lékařství I, II. LF MU, 1991, 1992
- KOTULÁN, Jaroslav a Drahoslava HRUBÁ. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 207 s. ISBN 80-210-0563-7. info
- KOTULÁN, Jaroslav, Drahoslava HRUBÁ a Vladimír BENCKO. Preventivní lékařství :učební text pro lékařské fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 285 s. ISBN 80-210-0336-7. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů, samostatné práce a diskuse.
- Metody hodnocení
- Student prokáže při rozpravě znalosti z dané problematiky, vypracuje seminární práci na vybrané téma (vybírá si z celkové databáze 30 témat).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/RV2MP_3POZ