OP3BP_ANDR Andragogika

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 9:20–10:05 učebna 10
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: - pochopení významu Andragogiky pro učitele střední odborné školy nebo učiliště - získání přehledu v didaktických teoriích pro oblast dospělých - zvládnout po teoretické stránce hlavní andragogické formy a metody - ujasnit si podmínky pro tvořivost dospělých edukantů - pochopit klady a zápory denního, distančního a kombinovaného studia pro edukanta - seznámit se se základy realizace rekvalifikací - poznat nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) - získat informace o možnostech vzdělávání dospělých edukantů v ČR
Osnova
  • 1. Andragogika, její význam a poslání 2. Didaktické teorie pro oblast dospělých 3. Formy a metody v andragogice. 4. Tvořivost dospělých 5. Autodidakce 6. Denní, distanční a kombinované studium 7. Rekvalifikace 8. Nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) 9. Možnosti vzdělávání dospělých v ČR 10. Možnosti vzdělávání dospělých v zahraničí (vybraný region) 11. Doplňková témata
Literatura
    povinná literatura
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
    doporučená literatura
  • Vzdelávanie dospelých v Európe (Obsaž.) : Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe : vybrané dokumenty projektu. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
  • ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
    neurčeno
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
  • PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
  • OURODA, Karel. Is the cooperation possible between China and the Czech Republic in Comparative pedagogy and in secondary vocational education? 2011. info
  • OURODA, Karel. Rozhovor ke 4. světovému fóru komparativní pedagogiky - Beijing 2011. 1. vyd. Beijing, 2011. URL info
  • LANG, Alfred a Nicole EHLERS. Vzdelávanie cez hranice : vzdelávanie dospelých v Európskych cezhraničných regiónoch. Eisenstadt: Burgenländische Forschungsgesellschaft, 2005, 259 s. ISBN 3901420061. info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • Sport and physical education in China. Edited by Robin Jones - James Riordan. London: Spon Press, 1999, xviii, 278. ISBN 0419220305. info
  • ENGELSHOVEN, Peter van. Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe :vybrané dokumenty projektu. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, 1995, 62, 21 s. ISBN 80-7098-057-5. info
  • ERASMIE, Thord. Adult education. Linköping, Sweden: Linköping University, 1980. ISBN 91-7372-390-8. info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Konzultace 3. Vizualizace
Metody hodnocení
Esej na zadané téma Závěrečný test nebo mikrovýstup Zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2013.