NJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Brigitte Sorger (přednášející)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJM_VPs1/01: Út 24. 9. 16:40–18:20 učebna 38, Út 5. 11. 16:40–18:20 učebna 38, Út 26. 11. 16:40–18:20 učebna 38, Út 17. 12. 16:40–18:20 učebna 38, A. Brychová, K. Dundálková, V. Janíková, R. Kohoutek, K. Vlčková
NJM_VPs1/02: Út 1. 10. 16:40–18:20 učebna 38, Út 22. 10. 16:40–18:20 učebna 38, Út 12. 11. 16:40–18:20 učebna 38, Út 3. 12. 16:40–18:20 učebna 38, A. Brychová, V. Janíková, P. Svojanovský, K. Vlčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci tohoto kurzu se studenti učí: • skupinové sdílení zkušeností získaných při Učitelské praxi 1 • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností • rozšíření profesních kompetencí a saturace profesních potřeb • stanovení dlouhodobých i krátkodobých cílů výuky a vytváření příprav na hodiny • charakteristika pozitivní pracovní atmosféry a aktivit s ní spojených
Osnova
  • • diskuse s psychologem, pedagogem a oborovými didaktiky týkající se konkrétních pedagogických situací a otázek, • skupinová reflexe činností vykonávaných ve funkci asistenta učitele, • reflexe zápisů v pedagogickém deníku, • reflexe portfoliových úkolů, • reflexe výuky realizované v rámci Učitelské praxe 1
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Bakalář jako pomocný učitel na základní škole. In Sborník z XIX. vědeckého kolokvia o řízení osvojovacího procesu. Vyškov: VŠ PV, 2001, s. 90-91. ISBN 80-7231-071-2. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Začínající učitel – zkušený učitel: profesní vývoj učitele. In Seminář Výzkumný záměr PdF UK Praha. 2011. info
  • BREBERA, Pavel a Klára KOSTKOVÁ. Budoucí učitel jako tvůrce vzdělávacího programu: vzdělávací program jako tvůrce budoucího učitele. In Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007, s. 25-34. ISBN 978-80-7315-153-9. info
Výukové metody
skupinová reflexe za účasti psychologa, pedagoga a oborových didaktiků
Metody hodnocení
• aktivní účast na výukových blocích, • předložení vypracovaných úkolů (viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1) přípravy na hodiny s reflektivní analýzou, plán dalšího rozvoje
Informace učitele
Výuka probíhá ve dvouhodinových blocích, třikrát za semestr
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
ex NJ2MP_1VPx.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.