SPAMP_OFS1 Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMP_OFS1/01: St 7:30–9:10 učebna 19a, M. Vrubel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi kurzu by měli znát a pracovat s informacemi o intervenci a poradenství u dospělých a seniorů s postižením zraku.
Na základě nabytých znalostí by měli umět rozeznat základní příčiny vedoucí k poškození zraku a odvodit možnosti aktivizace osob v oblasti oftalmopedické praxe.
Absolvent se bude orientovat v základní problematice zrakových vad včetně jejich vyšetřování, v psychických dopadech těchto vad na jedince a speciálních pomůckách.
Absolvent dokáže posoudit vhodnost úpravy prostředí (int. x ext.), ve kterém se nevidomý či slabozraký pohybuje.
Absolvent dokáže s osobami se zrakovým postižením správně komunikovat.
Tento je možné rozšířit návazným kurzem, kde všechny získané znalosti budou aplikovány v praxi - chození s bílou holí, návrhy úprav prostředí, exkurze ...
Osnova
  • Okruhy: 1.Vymezení zrakového postižení se zaměřením na časté zrakové vady u dospělých a seniorů.
  • 2. Vliv zrakového postižení na kvalitu života dospělých a seniorů s postižením zraku (vč. možností pracovního uplatnění). Vliv postižení zraku na osobnost člověka.
  • 3. Postižení jako náročná životní situace. Akceptace postižení.
  • 4. Poradenství a intervence u dospělých a seniorů s postižením zraku.
  • 5. Speciální pomůcky pro osoby s postižením zraku.
Literatura
    povinná literatura
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
    doporučená literatura
  • Jesenský Ján. PROLEGOMENA systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 660 s. ISBN 978-80-86723-49-5
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
    neurčeno
  • HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, 151 s. ISBN 8072543822. info
Výukové metody
Teoretická příprava a samostudium, praktické příklady, diskuse, exkurze do zařízení poskytovatelů sociálních služeb.
Metody hodnocení
Seminární práce, prezentace na zvolené téma, ústní zkouška (min 70% správných odpovědí). Aktivní účast na seminářích.
Informace učitele
Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 JESENSKÝ, J. a kol. Prolegomena. Systém tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: Univerzita J. A. Komenského. 2007. ISBN 978-80-86723-49-5 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia. 2000. ISBN 80-7183-225-1 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia. 2000. ISBN 80-7183-226-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.tyfloservis.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace: zdravotní postižení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018.