UOPK_0017 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0.7/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 19. 10. 10:15–11:55 učebna 20, So 23. 11. 16:40–19:15 učebna 20, So 7. 12. 15:45–18:20 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Završení komplexního pohledu na edukační vědy - systemizace vědomostí, dovedností a postojů v rámci didaktiky jako nástroj správného porozumění speciálním didaktikám - orientace ve významných didaktických systémech a teoriích - proměna v učitele střední školy v kompetentního tvůrce kurikula se základními dovednostmi vědeckého pracovníka a filozofickým rozhledem - schopnost používat informace o didaktické problematice k osvětové pedagogické práci ve vztahu k pedagogické veřejnosti, k rodičům žáků i k sociálním partnerům - schopnost aktivně se podílet na seminářích, konferencích - schopnost spolupráce na projektech absolvované Alma Mater.
Osnova
  • Úvod do předmětu, vztah k zaměření studentů učitelství (Didaktika a lingvistické otázky, didaktika střední odborné školy apod.) Z historie didaktického myšlení významných civilizací Prvorepubliková vědecká a edukační činnost a společenská angažovanost "středoškolských profesorů" Zvládání principů učící se organizace jako metody k implementaci poznatků z oblasti vědy a výzkumu do praxe škol Výzkumné projekty zaměřené na rozvoj vzdělávacích organizací Nosné didaktické teorie v současnosti Psychodidaktika a metody učení Kultura školy Škola a zdraví vstříc 21. století Cesty k učitelské profesi Didaktika ve vztahu k inkluzívnímu vzdělávání, integraci a sociální práci.
Literatura
    povinná literatura
  • KOŤA,J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika, XLIV, 1994, č.4,
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Jiří ZOUNEK. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 217 s. ISBN 80-210-3746-6. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Jak orientovat a zdonalovat svoji pedagogickou činnost. Brno: VA Brno, 1993, 30 s. Sborník ř.D-3. info
    doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf
  • GUO Qijia. A History of Chinese Educational Thought. Beijing: Foreign languages press, 2009.
  • KAŠPAROVÁ,J. a kol: Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU. Praha: NÚOV, 2007. ISBN 978-80-85118-12-4 . < .
  • Peterßen, Wilhelm H. Lehrbuch allgemeine Didaktik. Oldenbourg Schulbuchverl., 2001. ISBN 3486025619, 9783486025613
  • PANČOCHA, Karel a Petr HOREHLEĎ. Speciální andragogika jako součást edukace v sociální práci. In In: Ondrušková, Elena, Koscurová Zoja (eds.) Realita a vízia sociálnej práce. 2011. ISBN 978-80-223-3075-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Evžen ŘEHULKA. Stressors in the work of primary and secondary teachers in the Czech Republic (mainly the stressors caused by the pupils to the teachers). In Řehulka Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21. Health Education: Initiatives for educational areas. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 109-122. ISBN 978-80-210-5524-7. info
  • Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem. Edited by Evžen Řehulka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 282 s. ISBN 9788021055339. info
  • School and health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration. Edited by Evžen Řehulka. 1st ed. Brno: MSD, 2010, 432 s. ISBN 9788073921323. info
  • JANÍK, Tomáš, Milan POL a Milada RABUŠICOVÁ. Pedagogický výzkum v zahraničí. In Průcha, J. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 809-812. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
  • POL, Milan. Škola na cestě k učící se organizaci. Orbis Scholae. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2008, roč. 2, č. 3, s. 7-22. ISSN 1802-4637. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Cesty k učitelské profesi : utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002, 306 s. ISBN 8073150352. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Eva VÁCLAVÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Hledání pojmu kultura školy. Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002, roč. 52, č. 2, s. 206-218. ISSN 0031-3815. URL info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • TRNA, Josef a Vlastimil ŠVEC. Pedagogická dovednost diagnostikování žákovské prekoncepce učiva. In Pedagogická diagnostika 99. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1999, s. 172-174. ISBN 80-7042-160-6. info
  • ŠVEC, Štefan. Metodológia vied o výchove : kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy v edukačnom výskume. Bratislava: Iris, 1998, 303 s. ISBN 8088778735. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
    neurčeno
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf
  • JANÍK, Tomáš. Obecná didaktika. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 651-655. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • POL, Milan a Milada RABUŠICOVÁ. Veřejná správa škol (školské rady). In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 324-328. 37 - Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • POL, Milan. Bologna process and Czech higher education. Riga, 2006. info
  • POL, Milan. Náměty k výzkumným projektům v oblasti vedení, řízení a správy vzdělávacích institucí a organizací. Bratislava: PdF UK Bratislava, 2006. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil a Štefan CHUDÝ. Pedagogika v teorii a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, 120 s. ISBN 80-7318-92-4. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Společenské změny a škola: spolupráce učitelů jako klíčový faktor autonomního rozvoje školy. Závěrečná zpráva z výzkumu podporovaného MŠMT. Brno: MŠMT-RS 97 124, 1998, 92 s. Závěrečná zpráva. info
Výukové metody
- přednáška - studium odborných zdrojů
Metody hodnocení
Ústní nebo písemná zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.