ZS1BK_PES2 Praktikum z pěstitelství 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
4 hodiny. 1 kr. (plus 1 za k). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_PES2/OS01: Pá 20. 9. 7:30–9:10 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 11. 10. 7:30–8:15 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 15. 11. 7:30–8:15 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, P. Tesař
ZS1BK_PES2/OS02: Pá 20. 9. 9:20–11:00 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 11. 10. 8:25–9:10 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 15. 11. 8:25–9:10 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, P. Tesař
Předpoklady
ZS1BK_PES1 pěstitelství 1
Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:; (1) porozumět a vysvětlit klíčová slova: Projekt "Biologie pro život a zdraví" pro základní vzdělávání v ČR. Biotopová školní zahrada s biologickým hospodařením - edukační prostředí pro zkušenostní učení. Pedologická, meteorologická, fenologická pozorování, základy pěstitelství a chovatelství, modelové pokojové rostliny pro environmentální vzdělávání. Aranžování. Biotechnologie, bio-potraviny, geneticky modifikované organismy - zdravá příroda a zdraví člověka;Integrovaný výukový program.
(2)- použít informace o proměnách základních podmínek života na Zemi k pochopení pěstování modelových rostlin pro zdraví;
(3)- vytvořit skupinový projekt "Integrovaný výukový program - Barevný podzim", seminární skupinovou práci "Aranžování", osobní portfolio prací předmětu;
(4) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při obhajobě skupinové práce;
(5)- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti k pochopení zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro pěstování, život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro základní vzdělávání a praktické využití v osobním životě;
Předmět z projektu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“. Hlavním cílem kurzu je osobnostní rozvoj studenta - budoucího asistenta učitele. Prostřednictvím konstruktivistického propojování znalostí se ověřuje a rozvíjí znalostní základ pro vyučování (knowledge base of teaching), environmentální myšlení i profesní poznání (professional knowledge) s cílem utváření postojů, důležitých pro schopnost rozvíjet přírodovědnou gramotnost a klíčové kompetence ve výuce dle RVP ZV.; Cílem je procvičování a ověřování pochopení propojení teoretických a praktických znalostí (společně se žáky) na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro základní školy připraví a zrealizují.
Osnova
  • 1. Podzimní ošetření, valeologické i pedagogické využití agrotechnického pokusu, založeného jako skupinová práce v předešlém jarním semestru na téma: „Pěstování zdravých potravin metodou biologického pěstování v kombinovaném záhonu na školní zahradě”, při přípravě a realizaci vlastní výstavy „Barevný podzim“ . Představuje základy pokusnictví a modelové využití integrované výuky na školní zahradě, které mohou být realizovány metodou projektové výuky. 2. Využití aranžování a vazby z podzimních přírodnin (event. materiálů napěstovaných na školní zahradě) jako alternativní metody v základním vzdělávání a příprava výstavy z prací studentů „Barevný podzim”. Představuje integrované tématické vyučování. 3. Procvičování a ověřování teoretických znalostí studentů společně se žáky, propojené pomocí „výukového programu“ se získáváním pedagogických asistentských zkušeností na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro veřejnost a školy připraví i zrealizují. 4. Hodnocení výsledků agrotechnického pokusu, aranžování a výstavy: - základy pokusnictví – zásady, realizace, vedení, vyhodnocení, grafika a prezentace výsledků, včetně realizace výstavy a degustací „zdravé zeleniny“ pro Zdraví - význam praktických činností žáků v terénu pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody, zdravých potravin a zdraví člověka pro život - ověřování zvládnutí praktických činností a profesních návyků, nácviku skupinové formy práce, metodická struktura pro bezpečné vzdělávání v terénu a v laboratoři. 5. Genetické inženýrství, biotechnologie, BIO-potraviny, biologické hospodaření – diskuse. Znalostí, dovedností a postoje učitele na 1. st., význam - pro environmentální vzdělávání a TUŽ – beseda a diskuse s odborníky. 6. Esej:”Biologie pro život a zdraví” – sebereflexe - diskuse a hodnocení k odborné části programu „Biologie pro život a zdraví“, propojení s didaktikou integrovaného vzdělávání, pedagogickou praxí a cíli ve vzdělávání dle Bílé knihy, RVP a ŠVP na škole.
Literatura
  • Inovované studijní texty na e-learningu předmětu v ISu
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
  • HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, 151 stran. ISBN 8072003410. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
Výukové metody
Praktická bloková cvičení v terénu specializovaného střediska výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly". Ověřování znalostí:e-learning, IS MU předmětu - sebereflexní testy a domácí úkoly. Rozvoj dovedností integrace: práce s informačními zdroji a diskuse ve skupinách. Rozvoj zkušeností:laboratorní cvičení, meteorologicko fenologická pozorování a praktické činnosti v terénu biozahrady, agrotechnický pokus ve skupinách- skupinový projekt na školní zahradě (pokračování z jarního semestru).
Metody hodnocení
Skupinový projekt a diskuze k eseji, Zápočet: Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse, odevzdání skupinového projektu Kalendář přírody, individuální aranžování a seminární práce - esej.
Navazující předměty
Informace učitele
V podzimním semestru doporučujeme navazující volitelný předmět ZS1BK_PBP2, jehož cílem je propojení teoretických odborných znalostí a dovedností z oblasti učení o přírodě s dovednostmi pedagogicko-psychologickými, zkušenostní učení jako základ pro didaktiku integrovaného vzdělávání a pedagogickou praxí. Předmět bude vyučován blokově za podpory zahraničního specialisty. Cílem je získat maximum námětů jak, kde, prostřednictvím čeho (metody, formy, prostředky) pro environmentální aktivizující výuku na ZŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.