PdF:SP4MP_RKD2 Spec.: RKD 2 - Informace o předmětu
SP4MP_RKD2 Specializace: L, S Rozvoj komunikačních dovedností u jedinců se sluchovým postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKD2/01: Út 13:55–15:35 učebna 60, L. Hricová
- Předpoklady
- SP4MP_RKD1 Specializace: RKD 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali tyto předměty: SP4MP_SPL3 SP4MP_SPS3 SP4MP_RKD1 SP4MP_RKS1 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- V semináři Rozvoj komunikačních dovedností II. se studenti teoreticky seznámí s možnostmi zápisu znakových jazyků a osvojí si praktické základy jedné z forem zápisů českého znakového jazyka - znakopisu čili SignWritingu. Seminář tímto naváže na seminář Komunikace osob se sluchovým postižením, získané dovednosti z něj budou nyní opět využity. Studenti by měli porozumět významu zápisu znakových jazyků a sami si uvědomit jeho význam; měli by být schopni kreativně vytvářet možnosti užití znakopisu při vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením; budou schopni rozvíjet komunikační kompetence žáků prostřednictvím vizuálně motorických komunikačních forem. Studenti se také seznámí s teorií a praxí rozvoje komunikačních dovedností u osob se získanou i vrozenou hluchoslepotou. Zde použijí dosud získané znalosti a dovednosti a naučí se kombinovat různé přístupy dle stupně postižení zraku a sluchu u dětí s hluchoslepotou. Budou schopni na základě dané kazuistiky vytvořit konkrétní podklady pro realizaci rozvíjení komunikačních dovedností a budou schopni o nich diskutovat s ostatními. Dále se studenti seznámí s principem programu Znakování s miminky a vyzkouší si prakticky prvky muzikoterapie.
- Osnova
- Rozvoj komunikačních dovedností u osob se sluchovým postižením ve vizuálně motorických komunikačních formách, využití znakového jazyka a jiných vizuálně motorických forem komunikace při rozvoji slovní zásoby a jiných oblastí komunikačních kompetencí, možnosti zápisu znakového jazyka, SignWriting, rozvoj komunikace u jedinců s hluchoslepotou, muzikoterapie, Znakování s miminky.
- Literatura
- JARNÍKOVÁ, Ivana. Eliška : příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. [Praha]: Společnost pro ranou péči, 2005, 44 s. ISBN 802396206X. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, diskuze, skupinová práce, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek), ústní zkouška ze znalostí a dovedností získaných v předmětu, ale vztahující se k celému oboru surdopedie. Praktická zkouška z komunikačních forem osob se sluchovým postižením.
- Informace učitele
- BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP4MP_RKD2