SP4MP_RKD2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SP4MP_RKD1 Specializace: RKD 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři Rozvoj komunikačních dovedností II. se studenti teoreticky seznámí s možnostmi zápisu znakových jazyků a osvojí si praktické základy jedné z forem zápisů českého znakového jazyka - znakopisu čili SignWritingu. Seminář tímto naváže na seminář Komunikace osob se sluchovým postižením, získané dovednosti z něj budou nyní opět využity. Studenti by měli porozumět významu zápisu znakových jazyků a sami si uvědomit jeho význam; měli by být schopni kreativně vytvářet možnosti užití znakopisu při vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením; budou schopni rozvíjet komunikační kompetence žáků prostřednictvím vizuálně motorických komunikačních forem. Studenti se také seznámí s teorií a praxí rozvoje komunikačních dovedností u osob se získanou i vrozenou hluchoslepotou. Zde použijí dosud získané znalosti a dovednosti a naučí se kombinovat různé přístupy dle stupně postižení zraku a sluchu u dětí s hluchoslepotou. Budou schopni na základě dané kazuistiky vytvořit konkrétní podklady pro realizaci rozvíjení komunikačních dovedností a budou schopni o nich diskutovat s ostatními. Dále se studenti seznámí s principem programu Znakování s miminky a vyzkouší si prakticky prvky muzikoterapie.
Osnova
  • Rozvoj komunikačních dovedností u osob se sluchovým postižením ve vizuálně motorických komunikačních formách, využití znakového jazyka a jiných vizuálně motorických forem komunikace při rozvoji slovní zásoby a jiných oblastí komunikačních kompetencí, možnosti zápisu znakového jazyka, SignWriting, rozvoj komunikace u jedinců s hluchoslepotou, muzikoterapie, Znakování s miminky.
Literatura
  • JARNÍKOVÁ, Ivana. Eliška : příběh hluchoslepé holčičky. Online. 1. vyd. [Praha]: Společnost pro ranou péči, 2005. 44 s. ISBN 802396206X. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, diskuze, skupinová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75 % otázek), ústní zkouška ze znalostí a dovedností získaných v předmětu, ale vztahující se k celému oboru surdopedie. Praktická zkouška z komunikačních forem osob se sluchovým postižením.
Informace učitele
BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.