SP_KOZP Posilování kompetencí osob se zrakovým postižením ( i pro VV)

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Mgr. Radek Pavlíček (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_KOZP/01: Út 15:45–17:25 učebna 52, P. Karásek
Předpoklady
Předpokladem pro účast na odborném semináři je absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti získají informace o možnostech posilování specifických kompetencí osob s postižením zraku s využitím praktických ukázek. Hlavními cíli kurzu jsou: základní seznámení s pomůckami a s výpočetní technikou pro osoby se zrakovým postižením (software, hardware). Na konci tohoto kurzu student bude schopen pracovat s různými typy reedukačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se zrakovým postižením - teorie, praxe;
Osnova
  • Okruhy: 1. Seznámení se službami TyfloCentra Brno, o.p.s., rozdíl mezi službami střediska Tyfloservis, o.p.s. a Krajských TyfloCenter
  • 2. Co je to kompenzační pomůcka, vyhláška 182/91 Sb. v platném znění, typy kompenzačních pomůcek, digitální zvětšovací lupa, digitální zvětšovací lupa s hlasovou podporou, digitální čtecí zařízení.
  • 3. Funkční poruchy vidění, simulace zrakových vad
  • 4. Optické pomůcky na blízko: lupy příložní, ruční s/ bez osvětlení, lupy stojánkové s/bez osvětlení
  • 5. Lupy na brýle, v brýlích: závěsy, hyperokuláry, lupové brýle
  • 6. Optické pomůcky na střední vzdálenost: systémy Galileovy, Keplerovy
  • 7. Optické pomůcky na dálku: Prizmatické monokuláry, dalekohledové brýle,systémy Galileovy, Keplerovy
  • 8. Neoptické pomůcky: zvětšené písmo, pomůcky na bázi zvětšeného písma, stojany, výřezy, filtry na papír, filtrové brýle, osvětlení
  • 9. Televizní kamerové lupy: stolní, ruční, přenosné - konstrukce, čtecí režimykompenzační pomůcky pro nevidomé a slabozraké: veškeré pomůcky na bázi hmatové, zvukové, příspěvky
  • 10. Elektronický zápisník pro nevidomé (ntb, PAC Mate, Aria, RPT). Ozvučené mobilní telefony.
  • 11. Braillský řádek, braillská tiskárna, srovnání br. řádku a hlasového výstupu, srovnání br. tiskárny a br. řádku.
  • 12. Technické předpoklady pro práci ZP na PC, stručné srovnání všech dostupných speciálních programů pro ZP. Další služby pro ZP, poskytované SONS ČR a jí zřízenými o.p.s.
Literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Výuka probíhá v Tyfloservisu, o.p.s. a v dalších obdobných zařízení. Všechny zmíněné kompenzační pomůcky si studenti prakticky odzkouší. Účast ve výuce je nutná, zápočet je udělen za aktivní účast v semináři a esej o využívání speciálních pomůcek.
Informace učitele
Vybrané literární a internetové zdroje: MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 www.braillnet.cz www.sons.cz www.spektra.eu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří studují v následném magisterském studiu specializaci více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.