SP7BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Odehnalová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_SP1b/01: Út 16:40–20:10 Dětské centrum, P. Odehnalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět a vysvětlit tyto pojmy:Psychopedie, cíl oboru,etiologie mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíli je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s mentálním postižením, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání osob s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte či žáka s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní dokumenty, vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání. Definice a charakteristika mentálního postižení. Terminologická východiska. Historické pojetí péče o osoby s mentálním postižením. Etiologie mentálního postižení. Biologické a sociální příčiny vzniku mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. Osobnost lidí s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová a metodologická stránka. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání, poradenství. Poruchy autistického spektra. Charakteristika, etiologie, edukace. Symptomatické poruchy řeči. Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. Poradenské služby v České republice. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Profesní příprava žáků s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Domovy pro osoby se zdravotním postižením. Denní a týdenní stacionáře. Legislativa. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o osoby s mentálním postižením. Rodina a dítě s mentálním postižením. Vzdělávací oblast Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a svět práce a tělesná výchova v edukaci žáků s mentálním postižením. Terapeutické přístupy a jejich využití u osob s mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Školský zákon, Antidiskriminační zákon, Zákon o sociálních službách. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 57-68. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
Výukové metody
Výukovými metodami je seminář, účast je vyžadována, studium odborné literatury. Prezentace tématu.
Metody hodnocení
Písemná zkouška. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
Informace učitele
Další informace, souhrnná literatura a upřesněné okruhy ke zkoušce, včetně aktuální legislativy budou zadány na začátku semestru vyučujícím. For more information , summary literature and specified areas for the test will be awarded at the beginning of the semester the teacher.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.