SP_SNOE Snoezelen

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_SNOE/01: Čt 14:50–16:30 učebna 19a, D. Opatřilová
Předpoklady
Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 42 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/42, pouze zareg.: 0/42
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s historií, vývojem a základními prostředky snoezelenu, získat znalosti z oblasti využívání snoezelenu u osob s těžkým zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu u žáků s tělesným postižením, vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a základním stimulačním technikám u žáků s těžkým zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Historie snoezelenu 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace snoezelenu, dokumentace 6. Cíle snoezelenu 7. Metodické jednotky, zásady 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT) 9. Koncept bazální stimulace 10. Polohování 11. Podpora vestibulárního vnímání 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času 15. Nový okruh: snoezelen jako MSE prostředí 16. Nový okruh: využití konceptu bazální stimulace jako volnočasová aktivita, terapie a vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Pagliano Paul: The multisenzory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disbilities
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
Výukové metody
seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele). Pro studenty psychopedie: aplikace snoezelenu u žáka s mentálním postižením
Informace učitele
Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru (somatopedie, více vad - Opatřilová, Zámečníková). Student má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerže - anketa - rozhovor Pro studenty psychopedie: Chaloupková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.