SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 7. 10. 7:30–14:40 učebna 41, So 14. 10. 7:30–14:40 učebna 41, So 9. 12. 7:30–14:40 učebna 41
Předpoklady
SPAMK_S4g1 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o vzdělávání, možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením. Studenti budou na konci kurzu znát a dokázat využívat informace o přístupech k lidem s duševním onemocněním a demencí, osvojili si znalosti o procesu stárnutí, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti a porozuměli specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu jedinců s postižením, znevýhodněním a v seniorském věku.
Osnova
  • demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
  • metoda validace (N. Feil)
  • Parkinsonova nemoc
  • duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro osoby s duševním onemocněním, psychoterapie
  • koncept Bazální stimulace
  • proces stárnutí, specifika přístupů, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, aktivní stárnutí
  • roztroušená skleróza
  • paliativní péče, hospic
  • pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
  • syndrom vyhoření (burn-out), syndrom pomocníka
  • péče a podpora lidí po traumatech mozku
  • strategie práce s lidmi s postižením v institucionální péči
  • organizace a zařízení pro dospělé osoby s postižením a stárnoucí osoby, nestátní sektor
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
  • PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 183 s. ISBN 9788024714905. info
  • SEKYROVÁ, Marcela a Evžen RŮŽIČKA. Parkinsonova nemoc. Edited by Jan Roth. 3. rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2005, 181 s. ISBN 8073450445. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
    doporučená literatura
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
Výukové metody
přednášky s videi, diskuse na seminářích, samostudium
Metody hodnocení
aktivní přístup, seminární práce do určitého termínu, písemný test, ústní zkouška
Informace učitele
Doporučená literatura:
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5.
PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0.
ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF, 2005. 3. vydání. ISBN 80-7345-044-5.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1318-5.
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2019.