SPLBK_SPDL Specializace: Speciálně pedagogická diagnostika logopedická

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPLBK_LIN2 Specializace log. inter. 2
Předmět je vyučován v rámci studijního programu speciální pedagogika - komunikační techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentka/student získá základní poznatky o diagnostice opožděného a narušeného vývoje řeči a možnostech mezioborové spolupráce. Studentka/student porozumí problematice speciálně pedagogické diagnostiky jednotlivých oblastí komunikační schopnosti dítěte předškolního věku.
Osnova
Opožděný vývoj řeči, sluchová percepce, zraková percepce, hrubá motorika, jemná motorika, oromotorika, grafomotorika, slovní zásoba, gramatická složka řeči, výslovnost jednotlivých hlásek, jazykový cit, schopnost souvislého vyjadřování.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ,. J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Výukové metody
konzultace, diskuze ve studijní skupině, domácí příprava
Metody hodnocení
1. Zpracování případové studie dítěte s opožděným vývojem řeči. 2. Písemný test (30 otázek, podmínkou splnění je 25 správných odpovědí). 3. Vytvoření a prezentace pomůcky, určené k diagnostice narušeného vývoje řeči; 4. Vyžadována 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.