SPLBK_ZSL2 Strategie u osob se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
splnění předmětu SPLBK_ZSL1 PŘEDMĚT JE URČEN STUDENTŮM SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY - KOMUNIKAČNÍ TECHNIKY, ABSOLVOVÁNÍ ZÁKLADŮ OFTALMOPEDIE
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je zprostředkovat informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku zaměřené na edukační strategie používané u dětí a žáků se zrakovým postižením. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: předmět oftalmopedie, funkční projevy zrakových vad a zrakového postižení, oftalmopedická diagnostika, dítě a žák slabozraký, dítě a žák nevidomý, dítě a žák s těžce slabým zrakem, edukace a poradenství pro děti, žáky a dospělé se zrakovým postižením, pomůcky ve výuce i běžném životě, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj kompenzačních smyslů, gramotnost u žáků se zrakovým postižením, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče.
Osnova
1. Teoretická východiska pedagogiky osob se zrakovým postižením. 2. Etické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením. 3. Školské poradenství pro děti, žáky a dospělé osoby se zrakovým postižením. 4. Edukace žáků se zrakovým postižením, metody a zásady, opatření ve výuce, systém vzdělávání. 5. Funkční projevy zrakových vad a jejich dopad do vzdělávání a na běžný život. 6. Zpřístupnění informací osobám se zrakovým postižením, pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 7. Komunikace s osobou se zrakovým postižením a techniky provázení. 8. Strategie u dětí a žáků s těžkým zrakovým postižením dle věku a edukačního cíle, předměty speciálně pedagogické péče. 9. Strategie u dětí a žáků se zrakovým postižením dle rozvíjené oblasti (zrakové vnímání, kompenzační smysly, gramotnost, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti). 10. Edukační strategie u žáků se zrakovým a kombinovaným postižením 11. Podpůrná opatření
Literatura
    povinná literatura
  • JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část [online]. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 234 stran. ISBN 978-80-244-464
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Specifika výuky zrakově postižených. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2.rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, s. 262-282, 20 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
    doporučená literatura
  • WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
    neurčeno
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Sociální učení a dramatická výchova v posilování kompetencí osob s postižením zraku. In PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ. Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 5 s. ISBN 978-80-210-4849-2. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, konzultace, prezentace studentů, videomateriál, skupinová práce, samostatná práce.
Metody hodnocení
Písemný test (ústní zkoušení) - úspěšnost 70% kladných odpovědí, vytvoření a prezentace pomůcky určené k rozvoji vybrané oblasti u žáků se zrakovým postižením.
Informace učitele
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: 1.Inovace činností speciálně pedagogických center. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 2.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 3.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 4.Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html 5.Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené [online]. c2012 Dostupný z http://centrumpronevidome.cz/doc/kompenzacni-pomucky.pdf http://poslepu.blogspot.cz/ 6.www.sons.cz 7.www.braillnet.cz 8. www.lorm.cz 9. www.iazt.cz 10. www.icevi.org 11. www.ranapece.cz 12. www.spektra.eu 13. www.teiresias.muni.cz¨ 14. www.svarovsky.cz 15. www.okamzik.cz 16. www.ktn.cz 17. www.european-agency.org
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti studijního programu Komunikační techniky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.