BIp008 Základy systému a evoluce řas a hub

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–15:50 učebna 3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp008/01: Čt 13:00–14:50 laboratoř 81, B. Brabcová
BIp008/02: Út 13:00–14:50 laboratoř 81, B. Brabcová
BIp008/03: Po 10:00–11:50 laboratoř 81, B. Brabcová
Předpoklady
Znalost sinic, řas, houbových organismů a hub na gymnaziální úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
- student zařadí sinice, řasy, houby, houbové organismy a lišejníky do biologického systému;
- student popíše stavbu stélky těchto organismů;
- student vysvětlí rozmnožování, životní cykly a ekologii těchto organismů;
- student rozliší základní zástupce hlavních systematických jednotek sinic, řas (sladkovodních i mořských), hub, houbových organismů a lišejníků;
- student rozpozná hlavní znaky vybraných organismů a znázorní je pomocí kresby;
- student aplikuje své teoretické znalosti při práce s determinační literaturou;
- student se zorientuje ve vzorku sinic a řas a vybere vhodné zástupce skupin těchto organismů k demonstraci ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: - používat správnou odbornou terminologii a vybírat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ; - vybírat a ve výuce využívat modelové organismy pro dokladování vybraných pojmů a jevů související problematikou řas, hub a houbových organismů.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1.Rozdělení organismů, charakteristika prokaryot a eukaryot, sinice, řasy, houby a jim podobné organismy v systému organismů, jejich základních charakteristika, endosymbiotická teorie, vývojové vztahy.
  • 2.Charakteristika sinic. Zástupci stavba jejich stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 3.Řasy: systém, charakteristiky, stavby, výskyt, význam, zástupci.
  • 4.Houby a houbové organismy základní charakteristika a rozdělení. Zástupci stavba stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 5.Lišejníky základní charakteristika, stélka, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 6.Výuka tématických celků sinice, řasy, houby a lišejníky na ZŠ, rozdělení v učebnicích pro ZŠ. Uchování materiálu a jeho demonstrace žákům.
  • Cvičení:
  • 1.Zásady sběru a konzervace sinic, řas, hub a lišejníků. Základní určovací pomůcky. Práce s klíčem. Řasové sbírky. Trvalé preparáty. Příprava a pozorování vitálních preparátů. Hlavní zásady zhotovování protokolů, kresby, měřítko, popisy. Demonstrace taxonů nižších rostlin na základní škole.
  • 2.Sinice: Odd. Cyaonobacteria demonstrace zástupců hlavních řádů, jejich zakreslení, hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
  • 3.Řasy: demonstrace zástupců hlavních systematických skupin, jejich zakreslení, hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
  • Houby a houbové organismy: hlenky: pozorování aethalií u hlavních zástupců, houby spájivé - pozorování a zakreslení vybraných zástupců, kultivace rodu Mucor, odd. Ascomycota - pozorování významných zástupců, odd. Basidiomycota, tř. Uredinomycetes - demonstrace rostlin napadených rzí a snětí - herbářové položky, životní cyklus rzi travní,tř. Ustilaginomycetes - prašná sněť, tř. Agaricomycetes - typy plodnic, příklady jednotlivých zástupců řádů, určování hub podle plodnic - suchý materiál.
  • 5.Pozorování a určování našich nejčastějších druhů lišejníků. Rozlišování lišejníků podle typu stélky. Příčný řez stélkou lišejníku.
Literatura
  • Kalina T. (2001): Systém a vývoj sinic a řas. - Praha UK, [skriptum]
  • Znachor P. (2008): Rozsivky – podivuhodné řasy v krabičce. Živa: 1: 10-11, Academia, Praha. http://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/rozsivky-podivuhodne-rasy-v-krabicce.pdf
  • Nolčová, L., Vágnerová, P. 2016. Zajímavá a motivující výuka řas a sinic na základních a středních školách. Arnica 5, 1–2, 32–38. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
  • Kaštovský et Juráň (2016): Evoluce sinic a řas v moderním pojetí. Živa 6: CXXXIII-CXXXVI, Academia, Praha.
  • Juráň et Kaštovský (2016): Nový pohled na systém řas a jak ho učit. Živa 6: 299-301, Academia, Praha.
  • Kalina T. et Váňa J (2005): Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha
  • Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. - SPN Bratislava
  • KAUFNEROVÁ, V., VÁGNEROVÁ, P. 2013. Sinice a řasy v učebnicích pro základní a střední školy. Arnica, 1–2, 9–18. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
  • BELLINGER, Edward G. a D. C. SIGEE. Freshwater algae : identification, enumeration and use as bioindicators. Second edition. Chichester: Wiley-Blackwell, 2015, viii, 275. ISBN 9781118917169. info
  • The freshwater algal flora of the British Isles : an identification guide to freshwater and terrestrial algae. Edited by Alan Donaldson - Peter V. York - Chris F. Carter - Alan J. Brook - Bri. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xvii, 878. ISBN 9780521193757. info
  • HAGARA, Ladislav, Vladimír ANTONÍN a Jiří BAIER. Houby. Vyd. 3. Praha: Aventinum, 2001, 416 s. ISBN 8071511811. info
  • VÁŇA, Jiří. Systém a vývoj hub a houbových organismů. 2. vydání. Praha: Karolinum, 1998, 164 stran. ISBN 8071846031. info
  • KALINA, Tomáš. Systém a vývoj sinic a řas. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 165 s. ISBN 8071846112. info
  • SVRČEK, Mirko. Klíč k určování bezcévných rostlin : sinice, řasy, hlenky, houby, lišejníky a mechorosty. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 579 s. info
Výukové metody
Forma výuky: Přednášky.

Metody výuky: Frontální výuka.
Forma výuky: Laboratorní cvičení.
Výukové metody: pozorování zástupců sinic, řas a hub, jejich kresba a popis,práce s literaturou, vysvětlování, návody.
Metody hodnocení
Přednáška:
Písemná zkouška formou testu - 30 otázek (minimálně 16 otázek musí být zodpovězeno dobře. Předpokladem připuštění ke zkoušce z přednášek je úspěšně zakončené cvičení
Cvičení:
Požadavky k úspěšnému zakončení cvičení:
- řádně vedené protokoly - předložené vyučujícímu ihned po ukončení cvičení
- řádná docházka do cvičení - je tolerována jedna neúčast na dvouhodinovém cvičení
- uspěšné zvládnutí praktické zkoušky ze získaných poznatků - 10 objektů k poznání (minimálně 7 dobře)
Informace učitele
Povinné penzum sinic,řas a hub které je potřeba ke zkoušce znát: SINICE: Microcystia sp., Dolichospermum sp. (Ababaena sp.), Oscillatoria sp, Phormidium sp., Nostoc sp. ŘASY: Odd. Euglenophyta Euglena sp. Trachelomonas sp. Odd. Dinophyta - obrněnky Ceratium hirundinella Odd. Heterokontophyta Tř. Chrysophyceae Hydrurus foetidus Tř. Fucophyceae - chaluhy Ascophyllum sp. Dictyota dihcotoma Fucus sp. Laminaria japonica Padina pavonica Tř. Tribophyceae - různobrvky Vaucheria sp. Tř. Bacillariophyceae - rozsivky Achnanthidium sp. Aulacoseira sp. Diatoma sp. Epithemia sp. Eunotia sp. Fragilaria sp. Gomphonema sp. Gyrosigma sp. Melosira varians Navicula sp. Nitzschia sp. Odd. Rhodophyta - ruduchy, červené řasy Audouinella sp. Batrachospermum sp. - žabí símě Chondrus sp. Lemanea sp. Porphyra sp. Odd. Chlorophyta - zelené řasy Acetabularia sp. Apathococcus lobatus - zrněnka Cladophora glomerata - žabí vlas Desmodesmus sp. Draparnaldia sp. Oedogonium sp. Pediastrum sp. Trentepohlia sp. Ulothrix sp. Ulva lactuca (mořský salát) Volvox aureus Odd. Charophyta Chara sp. Cosmarium sp. Spirogyra sp. Staurastrum sp. HOUBY A HOUBOVÉ ORGANISMY Myxomycota: slizovka práškovitá, pýchavička vlčí mléko, pěnitka popelavá Oomycota: vřetenatka révová, plíseň bělostná Fungi: Odd. Zygomycota - h. spájivé kropidlovec černavý plíseň hlavičková Odd. Ascomycota - h. vřeckaté bělolanýž obecný dřevnatka kyjovitá dřevomor hnědý hlízenka ovocná kadeřavka broskvoňová kropidlák černý kvasinka pivní kvasinka vinná lanýž jedlý padlí dubové paličkovice nachová smrž kuželovitý smrž obecný štětičkovec strupatka jabloňová svraštělka javorová ucháč obecný Odd. Bysidiomycota - h. stopkaté bedla červenající bedla vysoká boltcovitka ucho Jidášovo březovník obecný čirůvka fialová dřevomor červený choroš smolonohý hadovka smrdutá holubinka nelesklá holubinka nazelenalá holubinka vrhavka hřib kovář hřib sametový hřib smrkový hřib žlutomasý hvězdovka klanolístka obecná klouzek sličný kozák březový krásnorůžek lepkavý kuřátko lesklokorka lesklá lesklokorka ploská liška obecná lištička pomerančová lupeník březový muchomůrka červená muchomůrka růžovka muchomůrka tygrovaná muchomůrka zelená obnaženka ("rez hrušňová") ohňovec obecný pečárka polní prašná snět pšeničná pýchavka bělostná rážovka rumělková rez hrachová ryzec pravý ryzec smrkový troudnatec kopytovitý troudnatec pásovaný václavka smrková DALŠÍ LITERATURA:
Rosypal S.et al. (1992): Fylogeneze, systém a biologie organismů. - SPN Praha. (Lze použít jen částečně)
Urban Z. et Kalina T. (1980): Systém a evoluce nižších rostlin. - SPN Praha. (Lze použít jen částečně)
Špaček J (1999): Hlenky, houby, řasy. - Masarykova univerzita, Brno. (Lze použít jen částečně)
Kremer B. P. et Muhle H. (1998): Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. - Ikar Praha
Peciar V. et al. (1984): Základy systému a evolúcie výtrusných rastlín. - SPN Bratislava.
www odkazy
http://www.sinicearasy.cz
http://www.sinice.cz
http://botany.natur.cuni.cz/algo/
http://www.butbn.cas.cz/ccala/ccala.htm
http://www.sci.muni.cz/botany/studium/nr-rasy.htm
Další determinační literatura (Literature):
Veselý et al. (1972): Přehled československých hub. - Academia Praha
Červenka M. et al. (1972): Klúč na určovanie výtrusných rastín II. diel. Slizovky a huby. - SPN Bratislava
Grunert H. a R. (1995): Houby. Knižní klub Praha.
Hagara L. Antonín V. et Baier J. (1999): Houby. - Aventinum, Praha, 416 s.
Keizer G. J. (1998): Encyklopedie hub. - Rebo Productions, Česlice, 2. vyd., 288 s.
Readers Digest Výběr (2003): Houby česká encyklopedie + kapesní atlas hub. - Readers Digest Výběr, Praha
Černohorský Z. et al. (1956): Klíč k určování lišejníků ČSR. I. díl. - Nakl. ČSAV, Praha
Jarkovský M. (1978): Lišejníkové látky a jejich identifikace. - Pedag. fak., Hradec Králové
Pišút I. et al. (1974): Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. III. diel. - Slov. pedag. nakl., Bratislava
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.