PdF:RJ2000 Didaktika ruštiny 1 - Informace o předmětu
RJ2000 Didaktika ruštiny 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2000/Kombi02: Pá 5. 10. 8:00–9:50 C21 učebna, Pá 2. 11. 8:00–9:50 C21 učebna, Pá 30. 11. 8:00–9:50 C21 učebna, O. Bobrzyková
RJ2000/Prez01: Út 9:00–9:50 A55 učebna, O. Bobrzyková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na proces učení se cizímu jazyku – ruštině a proces osvojování ruštiny na českých základních
školách. Teoretická východiska prezentovaná v semináři jsou následně přímo propojena s možnostmi praktické aplikace
ve výuce ruského jazyka. V předmětu je též reflektována Učitelská praxe 1.
Cílem úvodního semináře k didaktice ruského jazyka je seznámit studenty s lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické. Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kutikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kurikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku.
- Osnova
- Obsah
- 1. Teorie osvojování cizího jazyka – ruštiny v návaznosti na teorie osvojování mateřského jazyka.
- 2. Klasické a alternativní směry ve výuce ruštiny.
- 3. Bilingvismus, multilingvismus a jazykový transfer ve výuce cizího jazyka.
- 4. Výuka ruštiny na základních školách, faktor věku a diferenciace výuky ruštiny.
- 5. Učební styly. Strategie vyučování ruštiny.
- 6. Strategie učení. Specifika výuky ruštiny.
- 7. Žáci se specifickými potřebami učení ve výuce ruského jazyka.
- 8. Učitel ruského jazyka v praxi. Profesní rozvoj.
- 9. Profesní sebereflexe. Individualita učitele.
- 10. Studentské portfolio. Složky, materiály.
- 11. Ruština jako druhý cizí jazyk. Kurikulární dokumenty.
- 12. Rozvrh výukové hodiny. Problematická místa struktury vyučovací hodiny.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko; Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Zdeněk BENEŠ; Martin BÍLEK; Karla BRÜCKNEROVÁ; Miroslava ČERNOCHOVÁ; Věra ČÍŽKOVÁ; Hana ČTRNÁCTOVÁ; Leoš DVOŘÁK; Kateřina DYTRTOVÁ; Blažena GRACOVÁ; Ondřej HNÍK; Martina KEKULE; Klára KOSTKOVÁ; Milan KUBIATKO; Michal NEDĚLKA; Jarmila NOVOTNÁ; Miroslav PAPÁČEK; Jan PETR; Michaela PÍŠOVÁ; Dana ŘEZNÍČKOVÁ; Jan SLAVÍK; Antonín STANĚK; Martina ŠMEJKALOVÁ; Marie TICHÁ; Josef VALENTA; Jiří VANÍČEK; Naďa VONDROVÁ; Radka ZÁVODSKÁ; Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra; Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Studenti prezenčního studia - povinná docházka (80%).
Ústní kolokvium v ruském jazyce. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/RJ2000