PdF:Ze0112 Půda a biota Země - Informace o předmětu
Ze0112 Půda a biota Země
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Durna (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 17:00–17:50 učebna 30
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0112/02: Út 19:00–19:50 učebna 42, J. Kolejka
Ze0112/03: Čt 10:00–10:50 učebna 34, J. Kolejka - Předpoklady
- Úvodem se předpokládají středoškolské pedologické a biologické znalosti a základy terminologie těchto oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o pedologii a biogeografii jako přírodovědných disciplinách. V části týkající se pedologie bude představeny nezbytné informace o roli půdy v životním prostředí, jejích základních stavebních součástech a diagnostických vlastnostech. Získání přehledu o klasifikaci půd ČR a jejich rozmístění. Zdůrazněny budou možnosti předání základních poznatků žákům ZŠ. Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu pro vývoj přírody a hospodářské využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé hmoty, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Demonstrovány budou hlavní skupiny životních forem rostlin a biogeografické členění Země.
- Výstupy z učení
- Student umí pracovat se základní půdoznaleckou a biogeografickou literaturou. Dobře zná význam odborných termínů. Umí sestavovat odborný text na daná témata. Zná mapové a datové zdroje. Chápe souvislosti mezi půdou a biotou a ostatními přírodními složkami krajiny. Rozumí významu půdy a bioty pro život a práci člověka.
- Osnova
- 1. Pedologie a pedogeografie jako vědecká disciplína: Objekt, předmět, členění, metody.
- 2. Půdy v životním prostředí.
- 3. Hlavní složky a vlastnosti půd.
- 4. Diagnostické znaky půd.
- 5. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR.
- 6. Didaktické využití pedogeografických a biogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a kurikulum, vč. RVP.
- 7. Hlavní pojmy biogeografie.
- 8. Základní vlastnosti živé hmoty.
- 9. Role organismů v prostředí.
- 10. Vztahy orgamismů a faktorů prostředí.
- 11. Hlavní skupiny životních forem rostlin.
- 12. Biogeografické členění Země.
- Literatura
- doporučená literatura
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003, 67 s., [41. ISBN 80-7075-607-1. info
- HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
- NĚMEC, Antonín. Typy lesních půd. Vyd. 1. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1954, 283 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, samostatná práce studentů (sestavení půdní mapy okolí místa bydliště, kartometrické práce nad mapou aktuální vegetace okolí místa bydliště).
- Metody hodnocení
- Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Pokud je písemná zkouška absolvována úspěšně, ústní není zapotřebí. Podmínkou připuštění ke zkoušce je zápočet ze semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/Ze0112