FC6008 Seminář z didaktiky odborných předmětů

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6008/Kombi01: So 21. 9. 10:00–11:50 učebna 10, So 19. 10. 10:00–11:50 učebna 10, So 16. 11. 8:00–9:50 učebna 10, So 14. 12. 10:00–11:50 učebna 10, N. Straková
FC6008/Prez01: Čt 18:00–19:50 laboratoř 80, N. Straková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Předmět je zaměřen na získání vědomosti a dovednosti v oblasti aplikace výukových metod, forem a materiálních prostředků na výuku odborných předmětů. Obsahem jsou Cíl předmětu: Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností v oblasti stanovení výukových cílů odborných předmětů, didaktické analýzy učiva, dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů, zejména v odborné složce a práce s přípravou na vyučovací jednotku odborného předmětu.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností v oblasti stanovení výukových cílů odborných předmětů, didaktické analýzy učiva, dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů, zejména v odborné složce a práce s přípravou na vyučovací jednotku odborného předmětu
Osnova
  • 1. blok: Formulace dlouhodobých a krátkodobých výukových cílů v odborném vzdělávání. Stanovení obsahu výuky, didaktická analýza učiva vybraných odborných předmětů. Konkrétní aplikace. 2. blok: Volba výukových metod, forem a materiálních prostředků ve výuce odborných předmětů. Konkrétní aplikace. 3. blok: Vypracování projektu výuky odborných předmětů. Dlouhodobé a krátkodobé plánování. Konkrétní příklady a aplikace. 4. blok: Analýza modelových situací ve výuce odborných předmětů v jednotlivých fázích výuky. Příklady a aplikace. 5. blok: Shrnutí, opakování, diskuse.
Literatura
    doporučená literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
Výukové metody
Konzultace, referáty.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky k udělení kolokvia: zpracování projektu výuky zvoleného odborného předmětu podle pokynů vyučujícího.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.