SPc315 Inkluzivní didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šimon Fiala (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 9. 8:00–13:50 učebna 35, So 7. 12. 8:00–13:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném vzdělávacím systému v ČR. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými vzdělávacími systémy v  zahraničí. Předmět by měl také přispět k osvojení teoretických znalostí nezbytných pro úspěšnou organizaci výuky v inkluzivní třídě vzhledem k typu postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student znát základní informace o ~problematice vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném vzdělávacím systému v ČR. Bude se schopen orientovat ve  vybraných vzdělávacích systémech v  zahraničí. Bude schopen prokázat teoretické znalosti nezbytné pro úspěšnou organizaci výuky v inkluzivní třídě vzhledem k typu zdravotního postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Osnova 1. Inkluzivní vzdělávání u nás a v zahraničí - vývoj a historie, české a mezinárodní dokumnety. 2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.) 3. Systém vzdělávání s důrazem na inkluzivní vzdělávání. 4. Individualizace a diferenciace v procesu edukace v inkluzivním prostředí. 5. Okruh žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - podmínky vzdělávání (žáci s narušenou komunikační schopností; se specifickými poruchami učení a chování; se zrakovým postižením; se sluchovým postižením; žáci s epielpsií (tj. s chronickým onemocněním); s  mentálním postižením a SPAS; s tělesným postižením, s těžkým postižením). 6. Klinický obraz vybraných nemocí - neurovývojové vady a hyperkynetické poruchy. 7. Didaktické otázky ke kooperativnímu a autoregulovanému učení. 8. Materiální a organizační podmínky pro realizaci inkluzivního vzdělávání, individuální podpora učení ve škole. 9. Strategie hodnocení v inkluzivní škole. 10. Strategie pro samostatné učení, styly učení a strategie individuální podpory.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha : Portál, s.r.o., 2010. s. 435. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Ošlejšková, H., Vítková, M. et atl. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6673-1
  • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu, 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6678-6
  • KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 s. ISBN 978-80-210-9206-8. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 162 stran. ISBN 9788027100958. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, projekty. Student/ka si zvolí jedno z nabízených témat a práci zavěsí do odevzdárny předmětu. Studenti vypracují modelovou prezentaci zaměřenou na inkluzivní vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, kde vymezí specifika žáka, opatření, strategie, přístupy. Témata: Strategie edukace žáka s SVP při společném vzdělávání. Zpracovat IVP žáka se SVP. Připravit podklady pro rozhovor/interview s rodiči dítěte se SVP pro řešení krizové situace.
Metody hodnocení
Student/ka si zvolí jedno z nabízených témat a práci zavěsí do odevzdárny předmětu. 1. Připravit individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka se SVP. 2. Připravit výuku žáka se SVP v inkluzivní třídě z pohledu asistenta pedagoga - lze použít různé strategie ve výuce. 3.Připravit modelovou vyučovací hodinu včetně didaktických pomůcek. 4. Připravit strukturovaný rozhovor s rodiči dítěte se SVP. 5. Náhradní téma pro studenty na Erasmu (zpracování seminární práce/esej na téma vzdělávání v zahraničí - místo pobytu studenta). Písemný test - obsahuje 40 otázek - pro splnění je nutných 75% správných odpovědí. Vyžaduje se 50% docházka.
Informace učitele
Další informace upřesní vyučující na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.