PdF:SPk203 Funkční vidění - Informace o předmětu
SPk203 Funkční vidění
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 9. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 4. 10. 8:00–13:50 učebna 37, Pá 29. 11. 8:00–13:50 učebna 37, Pá 6. 12. 8:00–13:50 učebna 30
- Předpoklady
- Předpokládají se základní znalosti z Oftalmopedie, pravidla pro úpravu veřejného prostoru a základy Prostorové orientace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty volit vhodné edukační strategie při práci s osobami se zrakovým postižením tak, aby reflektovali potřeby těchto osob dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, a to v prostředí školy i ve volném čase.
- Výstupy z učení
- Student dokáže komunikovat s osobami se zrakovým postižením; student umí provázet osoby s těžkým zrakovým postižením; student umí připravit program školních i mimoškolních aktivit pro skupinu, jejíž součástí bude jedinec s jakýmkoliv druhem zrakového postižení; student dokáže identifikovat bariéry pro osoby se zrakovým postižením v mikroprostoru a makroprostoru; student umí navrhnout odstranění bariér odpovídající příslušné legislativě a funkčnímu vidění konkrétních jedinců se zrakovým postižením.
- Osnova
- Definice zrakového postižení – medicínská, speciálněpedagogická, funkční.
- Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví.
- Vliv nejčastějších onemocnění zraku na funkční vidění.
- Vliv nejčastějších onemocnění zraku na funkční schopnosti.
- Psychický vývoj osob se zrakovým postižením, Základy krizové intervence u osob s ZP.
- Diagnostika potřeb osob se sníženou mírou funkčního vidění ve školním prostředí.
- Diagnostika potřeb osob se sníženou mírou funkčního vidění ve volném čase.
- Identifikace bariér pro osoby se zrakovým postižením.
- Odstraňování bariér pro osoby se zrakovým postižením (teoretické i praktické cvičení).
- Principy správné komunikace s osobami se zrakovým postižením.
- Provázení osob s těžkým zrakovým postižením (teoretické i praktické cvičení). Upevňování principů samostatnosti a nezávislosti osob se zrakovým postižením v každodenním životě.
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
- WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
- doporučená literatura
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073671077. info
- Výukové metody
- Seminář, Praktická výuka, Aktivita studentů
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (50%), Projekt (25%), Diskuse (25%)
- Informace učitele
- Aktivní účast znamená být při setkání aktivní, přicházet s nápady, účastnit se diskuse, nikoliv být pouze fyzicky přítomen. V průběhu výuky budou poskytnuty další aktuální materiály k nastudování.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti všech specializací kromě etopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk203