PdF:SPk229 Strategie ve vzdělávání žáků s - Informace o předmětu
SPk229 Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 10. 8:00–13:50 učebna 53, So 2. 11. 8:00–13:50 učebna 54
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství speciální pedagogiky se zaměřením na odborné vzdělávání (angl.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky se zaměřením na odborné vzdělávání (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky se zaměřením na odborné vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní střední školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen specifikovat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími v rámci základního a středního vzdělávání s akcentem na jednotlivé kurikulární dokumenty (praktická škola jednoletá, praktická škola dvouletá, odborné učiliště).
- Osnova
- Strategie a přístupy k vzdělávání žáků se SVP v středním vzdělávání; Didaktické zásady, metody a formy a podmínky v edukaci žáků se zdravotním postižením; Základní škola speciální. Klima ve vyučování - strategie, faktory ovlivňující edukační proces, kurikulum a jeho specifika. Charakteristika okruhu jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad DMO) - specifika edukace, vzdělávání. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se smyslovým postižením - specifika edukace, institucionální vzdělávání. Podmínky vzdělávání, vyrovnávací opatření, individualizace a diferenciace ve vzdělávání Praktická škola jednoletá – specifika vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola jednoletá; Praktická škola dvouletá – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola dvouletá; Možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením, podporované zaměstnávání. Východiska etopedie, postavení v systému speciální pedagogiky. Vliv poruch chování na kvalitu života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti Charakteristiky a potřeby související s dospíváním a s rizikem vývoje poruchy chování, problematika nálepkování (etiketizace), kontext střední školy. Edukační potřeby dětí s poruchou chování. Cílové skupiny etopedie, porucha emocí a chování - dynamické pojetí PCHE. Definice poruch chování, současné trendy. Základní uvedení do systémového přístupu – kázeň, hodnocení chování, vztahy, poradenský a intervenční systém. Strategie výuky ve třídě s žáky s PCH – management výuky
- Literatura
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 162 stran. ISBN 9788027100958. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2. přepracované a rozšířené. Brno: MSD, Lidická 23, 602 00 Brno, 2008, 148 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7392-050-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- Výukové metody
- Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybraná témata.
- Metody hodnocení
- typ výuky - přednáška, ukončení formou testu. K úspěšnému zvládnutí je nutno 75% správných odpovědí; 50 % aktivní účasti.
- Informace učitele
- Další informace sdělí vyučující na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk229