PdF:SPp534 Oftalmopedie 2 – strategie a m - Informace o předmětu
SPp534 Oftalmopedie 2 – strategie a možnosti podpory žáků v procesu edukace
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami stimulace zrakových funkcí a s jejich využitím v praxi. Dále se studenti seznámí se speciálními optickými pomůckami a jejich využitím (hranové filtry, prizmatické čočky, lupy, dalekohledy) a s využitím speciálních neoptických pomůcek (digitální zvětšovací zařízení, speciální software, pomůcky pro sebeobsluhu, pomůcky pro prostorovou orientaci). Studenti se seznámí s metodami školského poradentství.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat metody zrakové stimulace a využít je
- doporučit vhodnou speciální optickou pomůcku a zaučit klienta
- doporučit vhodnou speciální neoptickou pomůcku
- provázet osoby s těžkým zrakovým postižením
- poskytnout kvalifikovanou radu z oblasti rehabilitace osob se zrakovým postižením - Osnova
- • Zraková stimulace aktivní a pasivní
- • Zraková hygiena
- • Běžné optické pomůcky ke korekci refrakčních vad (sférické, tórické čočky, bifokální čočky, multifokální čočky)
- • Speciální optické pomůcky (hranové filtry, prizmatické čočky, čočky Franklinova typu, lupy, dalekohledy)
- • Speciální neoptické pomůcky (pomůcky pro odstraňování informačních bariér, pomůcky pro sebeobsluhu, pomůcky pro orientaci)
- • Metodika výuky prostorové orientace a samostatného pohybu
- • Provázení osob s těžkým zrakovým postižením
- • Poradenství v oblasti rehabilitace osob se zrakovým postižením
- • Psychohygiena
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar a Eva MATOUŠKOVÁ. Rozvoj dovedností zrakového vnímání se speciálními optickými pomůckami a kamerovou televizní lupou : metodická příručka s náměty pro rozvoj dovedností : (pro učitele, vychovatele, žáky se zrakovým postižením a jejich rodiče). V Praze: [s.n.], 2011, 48 s. ISBN 9788025498774. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
- doporučená literatura
- Functional vision : a practitioner's guide to evaluation and intervention. Edited by Amanda Hall Lueck. New York: AFB Press, American Foundation for the Blind, 2004, xx, 521. ISBN 9780891288718. info
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
- neurčeno
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- Výukové metody
- přednáška, video, diskuse, simulace
- Metody hodnocení
- Průběžné zkoušení, závěrečné zkoušení Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp534