SZ6066 Individuální pedagogická praxe - zájmové vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6-18 let). Nejvhodnějí formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického nebo v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vedení oddílu na letním nebo zimním dětském táboře, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů.
Výstupy z učení
Výstupy: Student si vyzkouší reflektovat vlastní pedagogické činnost, vyzkouší si identifikovat své silné stránky v roli pedagoga a všímat si nedostatků v pedagogicko-psychologických kompetencích učitele v konkrétních situacích z pedagogické praxe v zájmovém vzdělávání. Student si vyzkouší zpracovat písemnou přípravu pedagogické aktivity s konkrétní cílovou skupinou, po provedení aktivity reflektuje vybrané momenty z pedagogické práce s ohledem na zvládnutí své role pedagoga a navrhne alterace.
Osnova
  • Individuální pedagogická praxe = individuální aktivita studentů. Praxe může být vykonávána: 1. na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe , kde student vykonává činnosti asistenta pedagoga, případně lektorské povinnosti či povinnosti volnočasového pedagoga. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve kole, co vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede reflektivní deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních pedagogických aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout, formulujte cíle pro sebe a pro účastníky aktivity. 2) vyberte si 2-3 situace ze své praxe, které detailně reflektujte (písemná reflexe), zaměřte se na zvládnuté pedagogicko-psychologické kompetence učitele, případně se pokuste navrhnout zlepšení pro budoucí realizaci aktivit nebo zvládnutí obtížné situace. 3)písemnou reflexi odevzdáváte do odevzdávány předmětu. Zápočet studenti obdrží po absolvování skupinové reflexe a odevzdání reflektivních záznamů v informačním systému. Na reflektivní setkání se přihlašujete v daném termínu v informačním systému.
Literatura
  • HLAĎO, Petr, Marie HORÁČKOVÁ a Lenka DANIELOVÁ. Pedagogická praxe. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010, 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
Výukové metody
practice, written reflection, group facilitated reflection
Metody hodnocení
absolvování 30 hodin praxe potvrzených odpovědnou osobou v daném zařízení, písemná reflexe, účast na skupinové reflexi, zápočet
Informace učitele
Před zahájením praxe kontaktujte vyučující s informací, kde budete praxi realizovat. Zápočet je udělen po absolvování skupinové reflexe, odevzdání potvrzení o praxi a písemná reflexe vybraných situací z praxe. Potvrzení o praxi a písemnou reflexi odevzdává student pouze do informačního systému, do odevzdávárny v předmětu. Termíny pro skupinovou reflexi jsou vypisovány průběžně, je třeba se přihlásit v informačním systému a zúčastnit se. Formulář Potvrzení o praxi najdete v informacích k individuálním praxím zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/informace-pro-bc/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.