AJ2402 Základy didaktiky angličtiny 2

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D. (cvičící)
Ailsa Marion Randall, M.A. (cvičící)
Mgr. Žaneta Voldánová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ2402/01: Čt 8:00–10:50 učebna 57, L. Nepivodová, A. Randall
AJ2402/02: Po 8:00–10:50 učebna 10, L. Nepivodová, A. Randall
AJ2402/03: St 8:00–10:50 učebna 57, L. Nepivodová, A. Randall
AJ2402/04: Út 8:00–10:50 učebna 51, L. Nepivodová, A. Randall
AJ2402/05: Po 11:00–13:50 učebna 50, L. Nepivodová, A. Randall
Předpoklady
AJ2102 Praktický jazyk 1B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Students will
- study the principles of teaching English as a foreign language which are based on the concept of communicative approach in foreign language teaching;
- try individual methods and techniques via micro-teaching and assess their effectivity;
- choose and critically evaluate teaching as well as authentic materials for lessons;
- analyse learners' mistakes and suggest different ways of correction and giving constructive feedback;
- use the teaching portfolio to reflect their professional development.
Výstupy z učení
Students will be able to:
- apply methods and techniques of English language teaching based on communicative approach in their teaching practice;
- defend the usage of the methods and techniques referring to theoretical sources;
- choose, critically evaluate and adopt teaching as well as authentic materials for lessons;
- analyse their learners' mistakes and correct them in an appropriate way;
- give constructive feedback to their learners;
- create their teaching portfolio during the whole semester;
- reflect their progress in the profession using their teaching portfolio.
Osnova
  • 1. Classroom management 2. Teaching vocabulary 3. Teaching grammar 4. Teaching pronunciation 5. Lesson planning 6. Teaching speaking 7. Teaching writing 8. Teaching reading 9. Teaching listening 10. Portfolios/ exam practice 11. Test
Literatura
    povinná literatura
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. 2nd ed. Oxford: Macmillan, 2005. 431 s. ISBN 1405013990. info
    doporučená literatura
  • Teaching adults. Edited by Alan Rogers - Naomi Horrocks. 4th ed. Berkshire, England: Open University Press, 2010. x, 348 p. ISBN 9780335240364. info
  • HARMER, Jeremy. How to teach English : new edition. Harlow: Longman, 2007. 288 s. ISBN 9781405853026. info
  • KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman, 2000. vi, 154. ISBN 0582429757. info
  • LEMLECH, Johanna Kasin. Classroom management : methods and techniques for elementary and secondary teachers. 3rd ed. Prospect Heights: Waveland Press, 1999. xv, 383. ISBN 1577660331. info
  • THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Edited by Jeremy Harmer. First published. Harlow: Pearson, 1999. ix, 182. ISBN 9780582339323. info
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. xiii, 375. ISBN 0-521-44994-4. info
Výukové metody
Class discussions, micro teaching, reading analysis, teaching portfolio discussions.
Metody hodnocení
Compulsory parts: For no points but must be done: Placement test. https://adapt.cjv.muni.cz/test.php?test=1881158767 Portfolio or writing in the forums - peer and teacher assessment 20 points Teaching Practice reflection 20 points 2 tests 20 points Option 1 20 points Option 2 20 points
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.