FC2009 Didaktika fyziky 2

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2009/Kombi01: Pá 16. 10. 9:00–12:50 laboratoř 86, Pá 23. 10. 9:00–12:50 laboratoř 86, Pá 13. 11. 9:00–12:50 laboratoř 86, Pá 4. 12. 9:00–12:50 laboratoř 86, T. Miléř
FC2009/Prez01: Út 9:00–10:50 učebna 3, Čt 14:00–15:50 učebna 3, T. Miléř
Předpoklady
FC2005 Didaktika fyziky 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je didaktická analýza všech témat základoškolské fyziky s využitím současných učebnic. Student má získat základní vědomosti o analýze učiva a vytvořit si základy dovednosti didakticky analyzovat a transformovat fyzikální vzdělávací obsahy. Využívá vědomosti a dovednosti získané v předmětu Didaktika fyziky 1.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  didakticky analyzovat všechny tematické celky základoškolské fyziky s využitím současných učebnic  realizovat didaktickou transformaci fyzikálních obsahů základoškolské fyziky  akceptovat didaktiku fyziky jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele fyziky.
Osnova
  • Sylabus přednášek i seminářů: 1. Kinematika
  • 2. Dynamika
  • 3. Energie a práce
  • 4. Mechanika tuhého tělesa
  • 5. Mechanika kapalin a plynů
  • 6. Statická silová pole
  • 7. Struktura a vlastnosti látek; termika
  • 8. Elektrický proud
  • 9. Magnetismus a elektromagnetismus
  • 10. Optika
  • 11. Akustika
  • 12. Astronomie
Literatura
    povinná literatura
  • Učebnice fyziky pro ZŠ (všechny aktuální sady). http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 87 s. ISBN 9788021054738. info
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
    doporučená literatura
  • TRNA, Josef. New Roles of Simple Experiments in Science Education. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2014, 110 s. Pedagogický vývoj a inovace 1. ISBN 978-80-7315-251-2. info
  • TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1334-6. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Prezentace metodického rozboru daného tématu. Zkouška má část písemnou a ústní. Vytvoření didaktického testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.