PdF:IBIp07 Didaktika přírodovědných témat - Informace o předmětu
IBIp07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIp07/01: Po 12:00–13:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IBIp07/02: Po 14:00–15:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IBIp07/03: St 10:00–11:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková
IBIp07/04: Po 9:00–10:50 učebna 2, I. Frýzová, P. Pecina, I. Plucková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá vybraných přírodovědných znalostí a dovedností studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o přírodě, především pak s nejčastějšími prekoncepty a miskoncepty, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a procesů. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených algoheuristických postupů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický - Osnova
- Obsah předmětu:
- 1. Vesmír a sluneční soustava
- 2. Měření přírodovědných veličin
- 3. Energie, její získávání, přenos, spotřeba a šetření
- 4. Geologie Země (minerály, horniny, půda)
- 5. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
- 6. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
- 7. Biodiverzita (biomy světa)
- 8. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
- 9. Ochrana přírody (územní i druhová)
- 10. Rostliny – základní charakteristika, využití člověkem
- 11. Živočichové – základní charakteristika, využití člověkem
- 12. Environmentální problémy současnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- FRÝZOVÁ, Iva. Příroda : příručka učitele pro 5. ročník základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 89 s. ISBN 9788072389728. info
- FRÝZOVÁ, Iva, Ladislav DVOŘÁK a Petra JŮZLOVÁ. Příroda 4 pro 4. ročník základní školy : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010, 144 s. Příručka učitele. ISBN 978-80-7238-933-9. info
- neurčeno
- Wynne Harlen: The Teaching of Science in Primary Schools (2018), Taylor & Francis Ltd
- TUNNICLIFFE, Sue Dale. Starting inquiry-based science in the early years : look, talk, think and do. New York: Routledge, 2016, 164 stran. ISBN 9781138778566. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 8086473376. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava kombinovaná s nácvikem praktických dovedností.
- Metody hodnocení
- Veřejná prezentace didaktické transformace vybraného přírodovědného tématu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IBIp07