IGEp01 Integrovaný společenskovědní základ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IGEp01/01: Út 9:00–10:50 učebna 6, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
IGEp01/02: Út 14:00–15:50 učebna 6, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
IGEp01/03: St 10:00–11:50 učebna 6, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček
Předpoklady
IFCp01 Integrovaný přírodovědný základ 1 && IBIp01 Integrovaný př. základ 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o krajině, jejím ovlivnění a vnímání člověkem.
Součástí ukončení předmětu je sběr materiálů do vlastního regionálního portfolia

Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • vyjmenovat typy a struktury krajiny a určit typy krajiny podle fotografií;
  • pracovat s různými typy zobrazení krajin;y
  • porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
  • použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
  • vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem;
  • orientovat se v druzích map;
  • Popsat kompozici mapy;
  • zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce;
  • vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a přírodní i společenské změny způsobené přítomností člověka v krajině, popsat jeho pozitivní i negativní vlivy.
  • Osnova
    • Krajina a vnímání krajiny člověkem
    • Panoramatický náčrt
    • Zobrazování krajiny
    • Vývoj lidského druhu
    • Člověk v krajině v době kamenné
    • Využívání přírodnin člověkem
    • Odpady a jejich využití
    • Energie, zdroje energie
    • Udržitelný život
    • Občanská angažovanost a územní plánování
    Literatura
      doporučená literatura
    • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 s. ISBN 978-80-210-6659-5. info
    • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
    • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
    • TOMAN, Jan. Naší přírodou krok za krokem : rostliny. Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd., v Albatr. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001020. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, praktická cvičení, sběr materiálů pro regionální portfolio, domácí příprava a studium
    Metody hodnocení
    seminární práce, písemný test
    Navazující předměty
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.