IPPk02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk02/01: Pá 9. 10. 15:00–16:50 učebna 35, Pá 15. 1. 10:00–11:50 učebna 36, J. Havel, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem vstupní praxe je poskytnout nastupujícím studentům počáteční empirickou orientaci v současné primární škole tak, aby se potvrdila jejich profesní motivace. Reflexe zážitků z této praxe budou přispívat k porozumění tématům studijního předmětu úvod do pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: Popsat vlastními slovy edukační realitu v různých primárních školách. Využít záznamy z hospitací a jejich reflexí při základní orientaci v terminologii pedagogiky a psychologie.
Osnova
  • Praxe probíhá blokově po dobu jednoho týdne v samotném úvodu studia. Studenti hospitují na různých primárních školách (státní, soukromá, alternativní, speciální…), přičemž jedna návštěva je realizována v mateřské škole a na 2. stupni ZŠ (6. ročník). V hospitačních záznamech reflektují edukační prostředí v navštívených školách, práci učitelů a postavení žáků. Záznamy jsou reflektovány ve společné diskusi s metodiky praxe.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro ZV (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318/
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
portfolio, zápočet
Informace učitele
http://katedry.ped.muni.cz/primarni-pedagogika/pro-studenty-zs/praxe-zs
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.