PdF:VZpB54 Základy psychopatologie - Informace o předmětu
VZpB54 Základy psychopatologie
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 11:00–11:50 učebna 38
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy z obecné a speciální psychopatologie tak, aby jim porozuměli ve vztazích a různých souvislostech, zejména v kontextu podpory zdraví a prevence psychických onemocnění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
- rozumí základním pojmům z obecné a speciální psychopatologie,
- chápe je ve vztazích a souvislostech,
- je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti problematiky podpory psychického zdraví a prevence psychických onemocnění. - Osnova
- 1. Předmět psychopatologie, základní pojmy, význam psychopatologie pro učitele.
- 2. Různá pojetí normality osobnosti, postoje k duševně nemocným lidem (historie, proměny v čase, současná situace).
- 3. Problematika etiologie duševních onemocnění.
- 4. Poruchy některých psychických funkcí (vědomí, vnímání, paměť, pozornost, myšlení, intelekt, emoce, jednání, vůle).
- 5. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, poruchy vyvolané traumatem, posttraumatická stresová porucha.
- 6. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí.
- 7. Poruchy chování v dětském věku a dospívání, poruchy osobnosti.
- 8. Schizofrenie, schizoafektivní poruchy.
- 9. Afektivní poruchy.
- 10. Organické duševní poruchy.
- 11. Poruchy příjmu potravy.
- 12. Problematika prevence duševních poruch a podpory duševního zdraví.
- Literatura
- Literature in Teacher's Information
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, výuka probíhá formou přednášek, doplněných komentovanými videozáznamy, studenti se průběžně věnují samostatné přípravě z doporučených materiálů.
- Metody hodnocení
- Výuka je zakončena písemnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí (je nutné je absolvovat současně). První část je zaměřena na obecnou psychopatologii (ve studijních materiálech v souboru |1| jde o okruhy 1. až 7.). Student si vylosuje 10 z celkových 160 pojmů (všechny jsou uvedeny v souboru |2|) a ty stručně popíše a vysvětlí - případně i s příklady, tak, aby bylo jasné, že pojmům rozumí. Ve druhé části zkoušky půjde o speciální psychopatologii (ve studijních materiálech v souboru |1| jde o okruhy 8. až 14.). V této části zkoušky si student vylosuje dva z nabízených sedmi okruhů, poté podrobně popíše a vysvětlí vše, co se z hlediska psychopatologie týká příslušných okruhů (resp. psychických onemocnění).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/VZpB54