PdF:IPPp06 Školní pedagogika 1 - Informace o předmětu
IPPp06 Školní pedagogika 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 22. 9. až St 15. 12. St 19:00–19:50 učebna 30
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPp06/02: St 22. 9. až St 15. 12. St 15:00–16:50 učebna 39, P. Najvar
IPPp06/03: St 22. 9. až St 15. 12. St 13:00–14:50 učebna 22, P. Vystrčilová
IPPp06/04: St 22. 9. až St 15. 12. St 15:00–16:50 učebna 22, P. Vystrčilová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty základními pojmy spojenými s hlavními tématy školní pedagogiky, pomoci jim rozvíjet jejich profesní jazyk, pomoci studentům, aby lépe porozuměli své vlastní profesní identitě a měli příležitost ji kultivovat. Předmět také zprostředkovává aktuální teoretické náhledy na klíčové oblasti školní pedagogiky. Předmět akcentuje především témata humanistické školy, heterogenity a potřeby diferenciace ve výuce.
- Výstupy z učení
- Po ukončení kurzu budou studenti disponovat profesními znalostmi z oblasti kurikula, teorie školy a teorie vyučování a učení. Absolvování kurzu také vytvoří příležitost pro reflexi a kultivaci vlastní profesní identity.
- Osnova
- Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v teorii výchovy (ŠP1) a obecné didaktice (ŠP2). Školní pedagogika 1 poskytuje situačně zaměřenou teorii specifických výchovných konceptů a témata s vyšší společenskou relevancí ve shodě s kompetencemi učitele 1. stupně základní školy a v těsné vazbě na praktickou aplikaci příslušných poznatků v navazující praxí. Předmět plní propedeutickou funkci pro oborové didaktiky a má prohloubit motivovanost studentů směrem k profesi. Diskutovaná témata zahrnují např.: filosofie výchovy ("malá" a "velká"), škola jako instituce, aktuální proudy ve vzdělávání, pojem kvality ve vzdělávání či učitel jako příslušník socioprofesní skupiny.
- Literatura
- povinná literatura
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- doporučená literatura
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- HORKÁ, Hana. Globální výchova v mateřské škole. první. Praha: Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol. s r.o., 2007. ISSN 1802-4130. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 8071786314. info
- neurčeno
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- Výukové metody
- Přednáška, teoretická příprava, seminární diskuse.
- Metody hodnocení
- Konspekty a diskuse k doporučeným odborným textům, skupinová diskuse k vybraným tématům
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/IPPp06