PdF:SPkK06 Logopedie 3 - Informace o předmětu
SPkK06 Logopedie 3
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Szewczyková (přednášející) - Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 10. 14:00–19:50 učebna 32, Pá 5. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 13. 11. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 10. 12. 8:00–13:50 učebna 60
- Předpoklady
- SPkK02 Logopedie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálněpedagogické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v kontextu podpory osob s narušenou komunikační schopností.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu se student orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném ve školských poradenských zařízeních; zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti; umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti. Vybrané formy narušené komunikační schopností - vymezení, etiologie, diagnostika a terapie. mezioborová spolupráce v diagnostickém procesu. Model logopedického vyšetření. Obecné postupy logopedického vyšetření. Spolupráce s dítětem, žákem s narušenou komunikační schopností. Charakteristika metod a postupů využívaných v naší logopedické praxi. Metody a postupy využívané v diagnostice porozumění řeči. Metody a postupy využívané v diagnostice řečové produkce. Metody a postupy využívané v diagnostice dílčích složek. Tvorba záznamového archu. Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse. Prezentace pomůcek a materiálů – diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
- neurčeno
- Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, domácí příprava, zpracování souboru materiálů k orientační analýze komunikační schopnosti (skladba materiálu bude upřesněna ve výuce)
- Metody hodnocení
- Zpracování případové studie, zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí) a ústní zkouškou, která proběhne po individuální dohodě (v případě neúspěchu v písemné části). Ve výuce je požadována 70% účast.
- Informace učitele
- Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007) Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Dvořák, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido. Klenková, J., Kolbábková, H. (2002) Diagnostika předškoláka-správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. 17 Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Monatová, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido. Neubauer, K. (1997) Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Asociace klinických logopedů ČR. Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Přinosilová, D. (2000) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU. Vašek, Š. (1984) Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava. Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: Scriptorium. Časopisy: Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPkK06