PdF:IPSp08 Poradenská psychologie a patop - Informace o předmětu
IPSp08 Poradenská psychologie a patopsychologie
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPSp08/01: každé liché úterý 15:00–16:50 učebna 22, kromě Út 25. 10., T. Fikarová
- Předpoklady
- !NOWANY( IPSp06 Psychohygiena , IPSp07 Psychodidaktika , IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSp05,IPSp06,IPSp07,IPSp08 v semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci. Představit školská poradenská zařízení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: mít základní přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství); odlišit jednotlivé psychopatologické jevy a dokázat si představit jejich léčbu (či opatření); charakterizovat práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy; se orientovat v základních tématech patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství; definovat a identifikovat výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci; navrhnout základní opatření u dítěte s výukovými problémy; navrhnout základní opatření u dítěte s výchovnými problémy.
- Osnova
- 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství. • 2. Poradenská intervence, krizová intervence. • 3. Nespecifické výukové problémy. • 4. Specifické poruchy učení. • 5. Poruchy pozornosti a aktivity. • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. • 7. Žák s poruchou autistického spektra. • 8. Poruchy chování, • 9. Disharmonický vývoj osobnosti • 10. Šikana. • 11. Dítě se syndromem CAN. • 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji. • 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy.• 14. Specifika inkluzivního vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- doporučená literatura
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 238 stran. ISBN 9788073677732. URL info
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 543 s. ISBN 9788073673420. info
- PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- neurčeno
- FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
- Výukové metody
- prezentace tématu, skupinová diskuse, samostudium, konzultace
- Metody hodnocení
- zápočtový test (70% úspěšnost), aktivní účast na cvičeních
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS
!NOWANY(IPSp06,IPSp07,IPSp08) - IPSp06 Psychohygiena
!NOWANY(IPSp05,IPSp07,IPSp08) - IPSp07 Psychodidaktika
!NOWANY(IPSp06,IPSp05,IPSp08)
- IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IPSp08