PdF:IVc510 Koncepty a principy behaviorál - Informace o předmětu
IVc510 Koncepty a principy behaviorální analýzy
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 15. 10. 9:00–16:50 učebna 42, So 22. 10. 9:00–16:50 učebna 42, Pá 4. 11. 9:00–16:50 učebna 42, So 19. 11. 9:00–16:50 učebna 42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální analytik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se respondentním a operantním podmiňováním, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. ABC analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, pokročilými přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a principy rozvoje verbálního chování. Cílem kurzu je seznámit studenty s odbornými pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. chování, respondentní a operantní podmiňování, posilování, oslabování, trest, kontrola stimulem, tvarování, řetězení, generalizace, uchování, motivující operace, verbální chování atd.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu dokáží vymezit pokročilé charakteristiky oboru behaviorální analýza a popsat behaviorální principy. Absolventi dokáží popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy a porozumět funkčním vztahům mezi antecedenty, chováním a následky chování (ABC model). Dokáží uplatnit princip posilování, stanovit jeho rozvrhy a určit typy posílení. Dokáží uplatnit princip trestání a vyhasínání. Absolventi znají a prakticky používají techniky nácviku sociální komunikace dle analýzy verbálního chování. Dokáží popsat a zařadit roli behaviorálního analytika a jeho asistenta v behaviorálně analytické intervenci a rozumí rozdílným úkolům jednotlivých behaviorálně analytických povolání v rámci zdravotnického systému.
- Osnova
- chování, odpověď, třída odpovědi
- stimuly a třídy stimulů
- respondentní a operantní podmiňování
- pozitivní a negativní posílení
- rozvrh posilování
- pozitivní a negativní trest
- automatické a sociálně podmíněné posílení
- podmíněné, nepodmíněné a generalizované posílení a tresty
- operantní vyhasínání
- kontrola stimulem
- diskriminace, generalizace a uchování
- motivující operace
- chování určované respektováním zákonitosti a tvarované chování
- verbální operanty
- odvozené vztahy stimulů
- Literatura
- Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Boston, MA: Cengage.
- Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of Applied Behavior Analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97
- Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education.
- Ingvarsson, E. T. (2016) Tutorial: Teaching Verbal Behavior to Children with ASD. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 433-450.
- Ayllon, T., & Michael, J. (1959). The psychiatric nurse as a behavioral engineer. Journal of the experimental analysis of behavior, 2(4), 323–334.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IVc510