IVc510 Koncepty a principy behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 11. 9:00–17:50 učebna 30, So 14. 11. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 11. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 18. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 8. 1. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se respondentním a operantním podmiňováním, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. ABC analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, pokročilými přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a principy rozvoje verbálního chování. Cílem kurzu je seznámit studenty s odbornými pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. chování, respondentní a operantní podmiňování, posilování, oslabování, trest, kontrola stimulem, tvarování, řetězení, generalizace, uchování, motivující operace, verbální chování atd.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu dokáží vymezit pokročilé charakteristiky oboru behaviorální analýza a popsat behaviorální principy. Absolventi dokáží popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy a porozumět funkčním vztahům mezi antecedenty, chováním a následky chování (ABC model). Dokáží uplatnit princip posilování, stanovit jeho rozvrhy a určit typy posílení. Dokáží uplatnit princip trestání a vyhasínání. Absolventi znají a prakticky používají techniky nácviku sociální komunikace dle analýzy verbálního chování. Dokáží popsat a zařadit roli behaviorálního analytika a jeho asistenta v behaviorálně analytické intervenci a rozumí rozdílným úkolům jednotlivých behaviorálně analytických povolání v rámci zdravotnického systému.
Osnova
  • chování, odpověď, třída odpovědi
  • stimuly a třídy stimulů
  • respondentní a operantní podmiňování
  • pozitivní a negativní posílení
  • rozvrh posilování
  • pozitivní a negativní trest
  • automatické a sociálně podmíněné posílení
  • podmíněné, nepodmíněné a generalizované posílení a tresty
  • operantní vyhasínání
  • kontrola stimulem
  • diskriminace, generalizace a uchování
  • motivující operace
  • chování určované respektováním zákonitosti a tvarované chování
  • verbální operanty
  • odvozené vztahy stimulů
Literatura
  • Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Boston, MA: Cengage.
  • Ayllon, T., & Michael, J. (1959). The psychiatric nurse as a behavioral engineer. Journal of the experimental analysis of behavior, 2(4), 323–334.
  • Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education.
  • Ingvarsson, E. T. (2016) Tutorial: Teaching Verbal Behavior to Children with ASD. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 433-450.
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of Applied Behavior Analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.