PdF:SZ6109 Speciální pedagogika II - Informace o předmětu
SZ6109 Speciální pedagogika II
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. - Rozvrh
- So 5. 11. 8:00–13:50 učebna 53, So 26. 11. 8:00–13:50 učebna 53
- Předpoklady
- SP3611 Speciální pedagogika I || SPk409 Speciální pedagogika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Specifikovat individuální rozdíly ve vzdělávání dětí/žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb.
- Výstupy z učení
- - Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých forem a stupňů SVP;
- Student si prohloubí základní terminologii, vztahující se k oborům speciální pedagogiky. - Osnova
- • Dítě/žák s narušenou komunikační schopností, jeho vzdělávání a podpora, komunikace, možnosti logopedické intervence.
- • Dítě/žák se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání, jeho vzdělávání a podpora, zásady komunikace.
- • Dítě/žák se specifickými poruchami učení, jeho vzdělávání a podpora, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Podpora funkční gramotnosti.
- • Dítě/žák s tělesným postižením, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s chronickým onemocněním a jeho vliv na vzdělávání.
- • Dítě/žák se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák s poruchami autistického spektra – PAS, jeho vzdělávání a podpora.
- • Dítě/žák v riziku poruch chování, s problémy/poruchou chování jeho vzdělávání a podpora.
- Literatura
- povinná literatura
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 228 stran. ISBN 8071788880. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- Výukové metody
- Prezentace jednotlivých typů speciálních vzdělávacích potřeb, jejich projevů. Kategorizace. Diskuze nad specifikovanými tématy a odbornou literaturou. Zpracování anotace na odbornou publikaci z vybraného oboru speciální pedagogiky. Příprava podkladů pro zpracování seminární práce – případové studie.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test s otevřenými otázkami. Podmínky a hodnocení budou studentům vysvětleny při úvodním setkání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SZ6109