PdF:FC6002 Specifika výuky na SOŠ a SOU - Informace o předmětu
FC6002 Specifika výuky na SOŠ a SOU
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vědomosti: vzdělávací cíle, obsahy, metody, formy a prostředky, diagnostika a motivace ve výuce, role učitele ve výuce. Dovednosti: osvojení základů volby cílů a obsahů, aplikace výukových technologií (metody, formy a prostředky); aplikace diagnostiky a motivace. Postoje: akceptovat význam zásad a dalších pravidel obecné didaktiky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - Vymezit předmět zájmu obecné didaktiky a její přínos pro učitele v odborném vzdělávání. - Charakterizovat výukový proces a jeho důležité prvky. - Popsat specifika pedagogické komunikace. - Vymezit výukové cíle a obsah výuky. Charakterizovat aktuální učební dokumenty. - Definovat technologií výuky. Uvést přehled výukových metod, forem a prostředků ve výuce odborných předmětů. - Popsat důležité aspekty hodnocení žáků ve výuce. - Objasnit význam a podstatu přípravy výuky. - Charakterizovat pojmy klima, atmosféra a prostředí výuky.
- Osnova
- 1. Úvod – role obecné didaktiky v přípravě učitele, školské systémy 2. Pojmy obecné didaktiky. 3. Didaktické zásady. 4. Vzdělávací cíle (RVP) odborného vzdělávání a práce s nimi. 5. Vzdělávací obsahy odborného vzdělávání a jejich didaktická transformace. 6. Vzdělávací technologie odborné výuky – metody, formy a prostředky výuky (Maňákovo schéma výuky). 7. Podmínky odborné výuky - klima třídy, žákovo pojetí učiva, učitelovo pojetí vyučování. 8. Motivace žáka. 9. Diagnostika a klasifikace žáka. 10. Struktura osobnosti a činnosti učitele v odborné výuce, příprava, realizace a reflexe. 11. Historický vývoj obecné didaktiky. 12. Aktuální problémy odborného vzdělávání.Kvalita ve výuce, transdisciplinární didaktika.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
- VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika : a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2021, 310 stran. ISBN 9788027132492. URL info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 176 stran. ISBN 9788024451411. info
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. Čítárna Munispace info
- ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 239 stran. ISBN 9788024745909. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- Výukové metody
- Přednáška, konzultace.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Písemná a ústní zkouška, u písemné minimálně 70 % správných odpovědí. Témata ke zkoušce viz osnova.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC6002