ICJk07 Literatura pro mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk07/01: Pá 29. 9. 16:00–17:50 učebna 1, Pá 15. 12. 18:00–19:50 učebna 5, M. Šubrtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu dokáže popsat vývojové proměny české literatury pro děti a mládež. Je schopen charakterizovat a komparovat tvorbu stěžejních autorů.
Výstupy z učení
Student je na základě osvojené literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit literární produkci určenou dětem, orientovat se v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích. Student dokáže analyzovat literární díla s přihlédnutím k dobovému literárnímu i společensko-historickému kontextu.
Osnova
  • 1. Vývoj literatury pro mládež v kontextu celonárodní literatury před r. 1945. Reakce literatury pro mládež na okupaci a druhou světovou válku. Pestrost a pluralita ve vydávání dětských knih 1945-1948. 2. Situace v literatuře pro mládež po r. 1948, celospolečenské změny a jejich vliv na kulturní život. Rozštěpení literatury, specifika literatury pro mládež. Projevy schematizace v literatuře pro mládež. SNDK a jeho vliv na utváření literatury pro mládež. Dětské časopisectví. 3. Prvky novátorství v tvorbě nové autorské generace 60. let 20. století, rozvoj nonsensové poezie a pohádky, tzv. nová vlna v próze pro mládež, aktualizace okupační tematiky, návrat dobrodružné literatury a rozmach prózy s dívčí hrdinkou. Sbližování literatury s filmem. Rehabilitace autorských osobností, uvolnění edičního monopolu, aktivity regionálních nakladatelství. 4. Nastupující normalizace - negativní i pozitivní jevy a vlivy. Azyl autorů s publikačním zákazem ve sféře dětského písemnictví. Kontinuita i diskontinuita ve směřování literatury pro děti a mládež. Typizace literárních postav, postupů, jazyka v tvorbě zavedených autorů. Výrazné autorské osobnosti 70. a 80. let 20. století. Stav teorie a kritiky literatury pro mládež, proměny časopisu Zlatý máj.
Literatura
    povinná literatura
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007- 2008, 4 díly. Pouze kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež.
  • JANOUŠEK, Pavel a kolektiv. Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava. Praha: Academia, 2022. 734 s. (Pouze kapitola Literatura pro děti a mládež, s. 498-526)
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
    doporučená literatura
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
    neurčeno
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze úvodní studie a hesla dle potřeby (viz sylaby).
Výukové metody
Typ výuky: přednáška kombinující přehledové výklady s interpretačními a s ukázkami z literární tvorby daného období. Studenti si doplňují výklady vlastní doporučenou četbou.
Metody hodnocení
Udělení zápočtu: písemný test, prověřující znalost společenskohistorického a literárněhistorického kontextu (ukázka testu je zveřejněna v prvním týdnu semestru ve studijních materiálech v IS).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.