MA0010 Úvod do didaktiky matematiky

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA0010/1P: Po 8:00–9:50 učebna 30, I. Budínová
MA0010/2P: Čt 15:00–16:50 učebna 41, J. Panáčová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se všeobecnými znalostmi z didaktiky matematiky, na které bude možno navázat v následujícím magisterském studiu. Student se na základní úrovni seznámí s metodami řešení matematických úloh, s přípravou na vyučovací hodinu, s různými učebnicemi a orientací v nich, s různými pomůckami, metodami a přístupy využitelnými ve výuce matematiky, s individualizovanou výukou.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude mít student základní představu o dostupných učebnicích, o Rámcovém vzdělávacím programu, o přípravě na vyučovací hodinu. Bude schopen řešit vybrané matematické úlohy různými metodami. Seznámí se s využíváním pomůcek ve výuce matematiky, s některými alternativními přístupy. Bude mít základní přehled o společném vzdělávání nadaných a žáků se specifickými poruchami učení.
Osnova
  • • Učebnice, srovnávání učebnic, práce s učebnicí • Příprava na vyučovací hodinu • Vyučovací metody v matematice • Metody řešení matematických úloh (vybrané typy slovních úloh a jejich řešení, řešení úloh z hlediska přístupu žáků k řešení) • Matematické soutěže (různé metody řešení úloh z matematických soutěží) • Řešení početních úloh z geometrie, konstrukční úlohy • RVP – matematika a její aplikace (očekávané výstupy, učivo, podpůrná opatření, mezipředmětové vztahy) • Pomůcky v matematice, práce s pomůckami • Různé přístupy k vyučování matematice (H-mat, Montessori pedagogika) • Žáci se specifickými poruchami učení v matematice, nadaní v matematice, žák s dvojí výjimečností
Literatura
    doporučená literatura
  • BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2018, 202 s. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9215-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 194 s. Matematika a didaktika matematiky, sv. 2. ISBN 978-80-210-8673-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8673-2017. Munishop info
  • POLÁK, Josef. Didaktika matematiky : jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2014, 431 stran. ISBN 9788072384495. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie II. Poruchy učení v matematice na 2. stupni základní školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 110 s. Spisy MU svazek 149. ISBN 978-80-210-5395-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. ISBN 9788073673970. info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, s. 213-455. ISBN 8072901893. info
  • BĚLOUN, František. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. 8. upr. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 254 s. ISBN 80-7196-104-3. info
Výukové metody
Přednáška, workshopy, diskuse
Metody hodnocení
Odevzdání portfoliových úkolů do stanoveného data, za bezchybné řešení portfoliových úkolů získá student 10 % bodů do závěrečného testu; závěrečný písemný test (minimálně 65% úspěšnost). Hodnocení: F: 0-64 %, E: 65-72 %, D: 73-79 %, C: 80-86 %, B: 87-93 %, A: 94-110 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.