SPc514 Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/2. 18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc514/01: Pá 13. 10. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 3. 11. 8:00–13:50 učebna 5, Pá 15. 12. 8:00–13:50 učebna 5, D. Zámečníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Orientovat se v oblasti péče a podpory osob s tělesným postižením, znát teoretické základy oboru. Orientovat se v oblasti edukace žáků s tělesným postižením. Ovládat možnosti podpory.
Osnova
  • Dopad postižení na život jedince s tělesným postižením. Vliv postižení na vývoj jedince. Speciálně pedagogická diagnostika. Školní zralost (definice, specifika u žáků s tělesným postižením, diagnostika). Specifika vzdělávání žáků s tělesným postižením (pracovní prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace, podpůrná opatření). Specifika podpory dětí/ žáků s tělesným postižením. Specifika podpory z hlediska věku a stupně postižení. Profesní příprava a pracovní uplatnění. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou, možnosti intervence. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením. Děti a žáci s chronickým onemocněním či zdravotním znevýhodněním, vzdělávání žáků ve škole při nemocnici či ve školách při zdravotnickém zařízení. Možnosti intervene. Analýza případových studií. ICF a MKN. Zdroje podpory a mezioborová spolupráce. Možnosti volnočasových aktivit jedinců s tělesným postižením. Terapie ve speciálně pedagogické péči, role a úkoly speciálního pedagoga. Léčebná rehabilitace u jedinců s tělesným postižením (Vojtova metoda, Bobath koncept).
Literatura
    povinná literatura
  • ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s tělesným postižením. Metodická příručka. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 268 s. ISBN 978-80-210-5578-0. Čítárna Munispace info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 8021037180. info
    neurčeno
  • Čadová, Eva [et al.]. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 112 s. ISBN 978-80-244-3308-0.
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze
Metody hodnocení
Účast na semináři i na exkurzích, seminární práce, prezentace na téma zadané vyučujícím na začátku semestru, ústní zkouška - student zodpoví 3 otázky.
Informace učitele
Další doporučená literatura
Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.


Opatřilová, D. (2009) Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU.


Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.


Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.


Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.


Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.


Procházková, L. (2009) Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno: MU.


Šlapal, R. (2002) Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido.


Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.


Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.


Vítková, M. (2006) Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.