XTV12 Základy tělesné výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTV12/KombiSem01: So 14. 10. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, So 25. 11. 15:00–16:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 8. 12. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, So 16. 12. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV12/PrezSem01: Čt 9:00–10:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV12/PrezSem02: Čt 11:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen využít průpravná, kondiční a vyrovnávací cvičení při rozcvičení i konkrétní pohybové aktivitě, aplikovat základní sportovně gymnastické, rytmické a taneční činnosti s motivací a využít cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností v oblasti motoriky, hudebně – pohybové výchovy a psychomotoriky aktivit odpovídající dětem předškolního věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na hudebně – pohybovou výchovu, gymnastiku a psychomotoriku; získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku.
Osnova
  • Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. Zdravotně preventivní pohybové aktivity – kompenzační (vyrovnávací) cvičení bez náčiní a s náčiním. Držení těla a jeho poruchy, únava, tělovýchovné chvilky. Základní pojmy spojené s hudebně pohybovou výchovou, tancem, hudebním a rytmickým doprovodem, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. Gymnastika hrou – metodické řady, dopomoc a záchrana u základních akrobatických prvků vhodných pro děti předškolního věku. Základní atletické dovednosti - běhy skoky, hody. Psychomotorika - teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti, využití jednoduchého tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku z pohybu v individuální či skupinové formě. Práce s elektronickými publikacemi. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUŘILOVÁ, Iva, Hana DVOŘÁKOVÁ, Lenka VOJTÍKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Pohyb v životě dítěte (od narození do předškolního věku). Multimediální elektronický výukový materiál. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8644-9. Elportál info
  • ŠERÁKOVÁ, Hana, Jaroslav VRBAS, Daniela JONÁŠOVÁ a Aneta NĚMČANSKÁ. Psychomotorika nejen pro děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISBN 978-80-210-9900-5. PURL url html info
    doporučená literatura
  • JANOŠKOVÁ, Hana a Hana ŠERÁKOVÁ. Gymnastika dětí hravě i metodicky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9407-9. URL URL URL info
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Švihadlo tradičně i netradičně pro děti předškolního věku. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 64 s. ISBN 978-80-210-9269-3. Čítárna Munispace info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 137 stran. ISBN 8071786934. info
    neurčeno
  • BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. ISBN 8024716364. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. první. Brno: Pedagogická fakulta MU Brno, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Krátký samostatný výstup s přípravou (zvládnutí provedení protahovacích, posilovacích a koordinačních cvičení). Zhotovení psychomotorické pomůcky a písemné zpracování jejího využití v rámci jedné psychomotorické aktivity.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.