PdF:FC5022 Pedagogická praxe 1 - Informace o předmětu
FC5022 Pedagogická praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5022/Kombi01: So 21. 9. 8:00–9:50 učebna 60, So 5. 10. 8:00–9:50 učebna 60, So 30. 11. 10:00–11:50 učebna 60, So 7. 12. 12:00–13:50 učebna 60, So 14. 12. 8:00–9:50 učebna 60, J. Šibor, K. Šmejkalová
- Předpoklady
- SOUHLAS
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Anotace:
Cílem předmětu je upevnění, prohloubení a ověření si získaných znalostí a dovedností v psychologických a pedagogických disciplínách. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem odborných předmětů (provoz obchodu a služeb, stavební technologie, elektrotechnologie, strojírenská technologie, zdravověda, doprava atd.), včetně předmětu odborný výcvik. Předmět je orientován na získání znalostí a dovedností, potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí střední školy. Z těchto důvodů je výuka zaměřena na pozorování a hodnocení konkrétního vyučovacího procesu podle odborného zaměření jednotlivých studentů. Studenti vykonávají pedagogickou praxi 1 na středních školách pod odborným vedením učitele.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou odborných předmětů, včetně předmětu odborný výcvik. Dovednosti: Charakterizovat chod SŠ. Dokázat vyhledat a pracovat se školní dokumentací pro sestavení tematického plánu a následně se orientovat v jednotlivých částech obsahové a metodické přípravy učitele na vyučování. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro konkrétní obsah učiva. Znát principy etického chování učitele. Analyzovat pozorované vyučovací hodiny a předkládat svá vhodnější řešení. Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat si zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Vyhledat a orientovat se v konkrétních dokumentech SŠ potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní odborný předmět, včetně odborného výcviku.
- Analyzovat, zda zvolené vyučovací metody byly účelné, jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků, způsob zápisu na tabuli a do sešitu, jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků, jak učitel reaguje na nepředvídané situace. - Osnova
- Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): I. Úvodní cvičení – příprava pedagogické praxe 1. 1. Příprava pedagogické praxe 1 – pozorování výchovně-vzdělávacího procesu. 2. Seznámení se s chodem SŠ. Dokumenty SŠ, RVP, ŠVP, tematický plán. Třídní kniha. 3. Obsahová a metodická příprava učitele na vyučování. 4. Materiální vybavení pro konkrétní výuku tematického okruhu. 5. Vyučovací metody pro konkrétní výuku tematického okruhu. 6. Bezpečnost a hygiena práce v souvislosti s výukou na SŠ. 7. Etické chování učitele. Vystupování a komunikace učitele. Odívání učitele. II. Výkon a evaluace pedagogické praxe 1. 1. Výkon pedagogické praxe 1. na SŠ, v časové dotaci 6 vyučovacích hodin. Skupiny studentů jsou organizované maximálně po 5 studentech. 2. Studenti si všímají při pozorování: motivace žáků k práci, organizace vyučovací hodiny, klima třídy, průběh a náplň vyučovacího hodiny, hodnocení vyučovací hodiny z pohledu studenta. 3. Student o průběhu praxe vede deník pedagogické praxe (portfolio) a na jeho podkladě zpracuje zprávu – hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe1. 4. Diskuse, výměna zkušeností po skončení pedagogické praxe 1.
- Literatura
- povinná literatura
- MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
- doporučená literatura
- HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
- DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 137 s. ISBN 978-80-210-6423-2. info
- DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 226 s. ISBN 978-80-210-6424-9. info
- Výukové metody
- Praxe ve školních dilnách a provozech fakultních středních odborných škol;
- Metody hodnocení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Vyhledat a orientovat se v konkrétních dokumentech SŠ potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní odborný předmět, včetně odborného výcviku.
Analyzovat, zda zvolené vyučovací metody byly účelné, jakým způsobem učitel prověřuje vědomosti žáků, způsob zápisu na tabuli a do sešitu, jakým způsobem učitel udržuje kázeň a aktivitu žáků, jak učitel reaguje na nepředvídané situace.
Potvrzení o absolvování Pedagogické praxe 1.
Zpracování hospitace studenta při výkonu pedagogické praxe 1. (max. 3 strany). Diskuse v rámci kolokvia. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5022