FC8029 Digitální vzdělávání a umělá inteligence

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Lubomír Prokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8029/KombiPred01: So 5. 10. 16:00–17:50 učebna 56, So 9. 11. 14:00–15:50 učebna 56, So 30. 11. 16:00–17:50 učebna 56, So 14. 12. 10:00–11:50 učebna 56, L. Prokeš, N. Straková, J. Válek
FC8029/PrezPred01: Čt 11:00–12:50 laboratoř 84, L. Prokeš, P. Sládek, N. Straková, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s potenciálem moderních technologií ve vzdělávání, podpora kreativity, kritického myšlení a rozvoj digitální gramotnosti. Předmět se zaměřuje na fungování umělé inteligence (AI) a na možnosti využití AI ve výuce i mimo ni. Studenti si vyzkouší práci s AI na konkrétních aktivitách do výuky. Budou představeny různé AI nástroje s důrazem na aktuálně nejvyužívanější AI nástroj - chatbot. Studenti budou vedeni k hodnocení možností a limitů chatbotů, aby lépe porozuměli práci s nimi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat fungování AI a způsoby využití AI technologií v různých nástrojích;
- zhodnotit možnosti a limity AI chatbotů;
- vytvořit přípravu na výuku pomocí AI;
- vytvořit, analyzovat, upravovat a uspořádat text s AI;
- vytvořit a upravovat administrativní texty, dopisy, maily, pozvánky s AI;
- používat AI k sebevzdělávání (překlad, shrnutí odborných textů, trénink dovedností, ...).
Osnova
  • Digitální vzdělávání: základní pojmy a obecné uvedení do problematiky.
  • AI obecná znalost a fungování.
  • AI gramotnost: právní aspekty, limity, zneužití, dezinformace, deepfakes.
  • Chatboti: strukturované prompty pro učitele, zadávání úkolů pomocí AI, podpora projektových a badatelsky orientovaných metod, kreativní a kritické myšlení žáků pomocí AI.
  • Chatboti: práce s textem, pomoc s učitelskou administrativou, sebevzdělávání, projektování výuky.
  • Další AI nástroje pro pedagogickou praxi: generování obrázků, avatarů, zvuku.
Literatura
    doporučená literatura
  • LANE, Dale. Strojové učení pro děti : projektově založený úvod do umělé inteligence. Translated by Jáchym Flídr. Vydání první. V Praze: Eva Nečasová, 2022, xxvi, 259. ISBN 9788011015206. info
    neurčeno
  • Shields, C. (2023). ChatGPT for Teachers and Students. Craig Shields.
  • Baker, P. (2023). ChatGPT For Dummies. Velká Británie: Wiley.
  • Sidorkin, A. M. (2024). Embracing Chatbots in Higher Education: The Use of Artificial Intelligence in Teaching, Administration, and Scholarship. Velká Británie: Taylor & Francis.
  • Sonne, S. (2024). The AI Chatbot for teachers. Halcyon Time.
Výukové metody
Výklad, diskuze, praktické ukázky, práce s PC
Metody hodnocení
Závěrečný projekt a vzájemná reflexe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC8029