SP3670 Obor: Surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3670/KombiSem01: So 19. 10. 8:00–11:50 učebna 56, So 2. 11. 8:00–11:50 učebna 56, Pá 6. 12. 8:00–11:50 centrum, P. Kaválková
SP3670/PrezSem01: Út 17:00–19:50 učebna 54, P. Kaválková
Předpoklady
!NOWANY( SP3620 Obor: Oftalmopedie , SP3630 Obor: Etopedie )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student je schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence jedinců se sluchovým postižením; umět popsat strukturu komplexní péče; systém vzdělávání; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; znát možnosti tlumočení z/do znakového jazyka a umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením.
Výstupy z učení
- student zná specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života
- student má teoretické a praktické dovednosti v oblasti edukace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
- student dokáže charakterizovat jednotlivé komunikační systémy osob se sluchovým postižením, osvojí si základy některých těchto komunikačních systémů
- student specifikuje kdo je osoba s duálním smyslovým postižením, charakterizuje specifika výchovy a vzdělávání osob s hluchoslepotou
Osnova
  • - Úvod do surdopedie
  • - Historie péče o jedince se sluchovým postižením
  • - Sluch
  • - Metody vyšetření sluchu
  • - Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením
  • - Český jazyk a osoby se sluchovým postižením
  • - Sluchová protetika
  • - Raná péče – zajištění včasné intervence
  • - Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
  • - Komunita Neslyšících
  • - Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením
  • - Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením
  • - Hluchoslepota
Literatura
    povinná literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
    doporučená literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
    neurčeno
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2002, 1 online. URL info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 8071832561. info
Výukové metody
Studium odborných textů a dalších poskytnutých materiálů, diskuse, příklady z praxe, studium a rozbor případových studií. Zpracování průběžných praktických úkolů.
Metody hodnocení
Plnění průběžných úkolů, závěrečný test (60 %) a ústní zkouška. Docházka. Možné 2 absence u studentů prezenčního i kombinovaného studia.
Informace učitele
www.detskysluch.cz www.cktzj.com www.ruce.cz www.ticho.cz www.pevnost.com www.lorm.cz www.teiresias.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3670