SP2009 Patopsychologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/0/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2009/KombiPred01: Pá 3. 10. 8:00–11:50 A1 učebna, V. Linhartová
SP2009/PrezPred01: každé sudé pondělí 12:00–13:50 D214 učebna, V. Linhartová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studující základními znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti podpory duševního zdraví dětí a dospívajících ve školním prostředí. Studující se seznámí s možnostmi prevence duševních obtíží, základy školní krizové intervence a podpory dětí s traumatickými zkušenostmi nebo neurodiverzitou. Dále budou rozvíjet porozumění současným trendům v oblasti duševního zdraví, závislostí, farmakoterapie a terapeutických přístupů u mladých lidí. Součástí je i rozvoj kompetencí pro spolupráci s odborníky (psycholog, psychiatr, speciální pedagog) a porozumění možnostem podpory učitelů formou sebepéče, intervize a supervize. Předmět klade důraz na respekt k diverzitě, bezpečné školní klima a inkluzivní přístupy.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopna*en: 1.Rozpoznat a porozumět konkrétním projevům nejčastějšími duševním obtížím u dětí a dospívajících a orientovat se v možnostech prevence a podpory ve školním prostředí. 2.Uplatňovat prvky krizové intervence a trauma-senzitivního přístupu, včetně práce s žáky s traumatem a adverzními zkušenostmi. 3.Respektovat principy inkluze a diverzity, používat inkluzivní jazyk a reflektovat specifické potřeby LGBTQ+ a neurodivergentních žáků. 4.Spolupracovat s odborníky (psycholog, psychiatr, speciální pedagog) při řešení obtížných situací a orientovat se v základních terapeutických a farmakologických přístupech. 5. Pečovat o vlastní duševní zdraví prostřednictvím sebepéče, intervize a supervize.
Osnova
1.Školní prevence duševních obtíží (programy prevence šikany, podpory duševního zdraví, rozvoj sociálně-emočních dovedností) 2.Nástroje školy pro krize 3.Role speciálního pedagoga v krizové intervenci 4.Digitální technologie a duševní zdraví 5.Gender a diverzita ve škole (LGBTQ+ a inkluzivní jazyk ve školním prostředí) 6.Trauma, sy CAN (vliv na chování a učení, trauma-sensitive teaching), práce s dětmi a dospívajícími s traumaty a adverzními zážitky 7. Úzkosti, panické ataky, školní fobie 8.Deprese, suicidum, sebepoškozování 9. Poruchy příjmu potravy 10. Aktuální trendy v závislostech 11. Neurobiologické základy a pohled neurověd na úzkosti, deprese, ADHD, poruchy autistického spektra (PAS), dyslexii 12. Neurodiverzita 13. Farmakologie a její role v dětské a dorostové psychiatrii, nejčastější léky, limity a přínosy farmakoterapie 14. Přehled terapií využívaných s dětmi a dospívajícími 15. Spolupráce pedagoga, psychologa a psychiatra při řešení konkrétních případů, úvod do psychologických vyšetření v kontextu speciální pedagogiky 16. Sebepéče pedagogů, intervize a supervize
Literatura
    doporučená literatura
  • KOLÁŘOVÁ, K. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 581 s. ISBN 9788074190506.
    neurčeno
  • ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha : Prostor. 2004. ISBN 80-7260-125-3.
  • BITTMANNOVÁ, Lenka, BITTMANN, Julius. A na mě nikdo nemá čas. 1.vyd. Pra
  • BŘEZINOVÁ, Jana. Já už nemůžu, paní učitelko.1.vyd.Praha: Pasparta.2022.100 s. ISBN 978-80-88429-28-9
  • Dětská klinická psychologie 4., přepracované a doplněné vydání. Edited by Dana Krejčířová - Pavel Říčan. 1. elektronické vydání. Grada, 2006, 1 online. ISBN 9788024710495. URL info
  • ROHWETTER, Angelika. Únava ze soucitu : jak předcházet vyčerpání v pomáhajících profesích. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 167 stran. ISBN 9788026218913. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie; Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v běžné podobě. Závěrečný test je možné napsat online běžně s ostatními, podmínky je studující schopen*a plnit distančně. Materiály a podrobné pokyny naleznete v interaktivní osnově.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPROC_PPS1/index.qwarp
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) zkouška – pı́semný test B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně 1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávajı́cı́ o aktuálnı́ch poznatcı́ch k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuálnı́ trendy. Studujı́cı́ si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásı́ se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledánı́ článků a publikacı́ doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředı́ z okruhu zavedených akademických institucí. Text bude v rozsahu minimalně 1 800 znaků (symbolů i mezer). 2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracovánı́ rešerše a výběru zdrojů. Text bude v rozsahu minimalně 900 znaků (symbolů i mezer).
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPROC_PPS1/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SP2009