FAVh048 Kostým, maska a výprava v kinematografii

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–11:40 C34, kromě Po 13. 3., kromě Po 17. 4. ; a Út 4. 4. 8:00–11:40 C34, Út 11. 4. 8:00–11:40 C34
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kinematografická, potažmo audiovizuální díla netvoří jen oslavované osobnosti a viditelné profese, které si s kanonickými díly spojujeme: režiséři, producenti, herci. Ani pro studenty nižšch ročníků jistě není překvapením, že audiovizuální produkci udržuje v chodu celá řada profesí, označovaných jako below-the-line; tedy pozice pomocné, řemeslné a schované v závětří rozvětvených filmových štábů. Jako filmoví badatelé a historici bychom se ale měli naučit filmy sledovat i z jejich perspektivy a vědět, jak se jejich přínos promítá do tematické, estetické, příběhové i významové koncepce díla.
V tomto kurzu si přiblížíme tři dosud málo reflektované profese, jejichž přínos nejen dějinám filmu je neoddiskutovatelný: kostýmní výtvarnictví, dále maskéry, kadeřníky a parukáře a v neposlední řadě scénografy a návrháře interiérů a exteriérových lokací. Jednotlivé přednášky představí jak povinnosti, odpovědnosti a výzvy vybraných profesí, tak klíčové osobnosti a díla, která se o jejich přínos opírají v míře ozvláště výrazné. Přestože doposud existuje jen málo výzkumů věnovaných této problematice, představíme si jejich závěry a možnosti jejich využití pro další výzkum.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti:
- porozumí klíčovým aspektům, úkolům a odpovědnostem jednotlivých profesí, stejně jako jejich pozici uvnitř filmového štábu
- budou seznámeni s historickým vývojem a osobnostmi vybraných odvětví
- získají komplexnější pohled na dějiny filmu prizmatem dosud upozaďovaných a málo zkoumaných profesí - a to jak z perspektivy historie kinematografie a audiovizuálních průmyslů, tak samotné filmařské komunity
- budou pozornější ke zřídka analyzovaným složkám filmového díla i celé kinematografické instituce a dostanou k dispozici základní nástroje pro další rozbor.
Osnova
  • Celkem 11 lekcí rovnoměrně přiblíží jednotlivé profese a jejich specifika.
  • Lekce 1: představení celkové koncepce kurzu, povinné literatury, definice vybraných pozic a oblastí jejich činnosti
  • Lekce 2: Kostým jako historický marker? Pro a proti filmovému odívání jako nositeli historcké autenticity
  • Lekce 3: Kostým jako součást příběhu
  • Lekce 4: Kostýmní výtvarníci
  • Lekce 5: Filmový kostým mimo kontext samotného díla - diváci, propagace, marketing
  • Lekce 6: Maska a líčení: základní parametry, odpovědnosti a výzvy profese; historický vývoj
  • Lekce 7: Maska a líčení v kontextu filmového štábu a jeho hierarchii
  • Lekce 8: Maskéři a maskérky? Genderová a generační dynamika profese
  • Lekce 9: Filmová scénografie: dvě pozice
  • Lekce 10: Filmová scénografie: Historický vývoj
  • Lekce 11: Filmová scénografie: osobnosti a výzvy
Literatura
  • GUNDLE, Stephen. Glamour. A history. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • BELL, Melanie. Movie Workers. Women Who Made British Cinema. Chicago and Springfield: Illinois University Press, 2021.
  • McLean, Adrienne L.(ed.) Costume, Makeup and Hair. London and New York: I.B. Tauris, 2017.
  • GAINES, Jane - HERZOG, Charlotte (eds.) Fabrications. Costume and the Female Body. London and New York: Routledge, 1990.
  • FISHER, Lucy. Art direction and Production Design. New Brunswick: Rutgers University Press, 2015.
  • PIDDUCK, Julianne. Contemporary costume film : space, place and the past. 1st pub. London: BFI, 2004, [iv], 188. ISBN 184457024X. info
  • Fashion cultures : theories, explorations, and analysis. Edited by Stella Bruzzi - Pamela Church Gibson. London: Routledge, 2000, xv, 399. ISBN 0415206863. info
  • BRUZZI, Stella. Undressing cinema : clothing and identity in the movies. First published. London: Routledge, 1997, xxi, 226. ISBN 0415139562. info
Výukové metody
Každá lekce sestává z tematické projekce, následné diskuze a přednášky.
K domácímu samostudiu studenti obdrží každý týden jeden až dva povinné texty (kapitoly, případové studie či odborné články), s nimiž budou muset pracovat v rámci svého vlastního písemného výstupu (esej/test).
Prezentace i promítané filmy budou k dispozici ve studijních materiálech v ISu.
Přednášky odpadnou z důvodu státního svátku ve dnech 10. 4., 1. 5. a 8. 5.
Metody hodnocení
Výsledné hodnocení má dvě fáze. Aby student/ka získal/a výseldnou známku, musí absolvovat oba kroky.
Studenti vypracují průběžný úkol během prvních dvou květnových týdnů (namísto odpadlých lekcí). Do středy 10. 5. do odevzdávárny odevzdají vypracovaný úkol se zformulovaným výzkumným záměrem vybraného tématu/filmu či jiného audiovizuálního díla, které souvisí s problematikou představenou v kurzu. Na rozsahu jedné, maximálně však dvou normostran popište vybrané téma, uveďte, proč jde o relevantní výzkumný problém a nakonec uveďte dvě až tři výzkumné otázky.
Body, které získáte, se promítnou do výsledného hodnocení.
Ve druhém kroku si můžete vybrat, zda představené téma z prvního úkolu rozvedete do standardní eseje v rozsahu minimálně 6 NS či zda splníte písemný test (tři otevřené a tři uzavřené otázky, které vychází z domácí četby, znalosti promítaných filmů a informací získaných v kurzu).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/FAVh048