FAVKh021 Kostým, maska a výprava v kinematografii

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 11. 3. 9:00–12:40 C34, So 6. 5. 9:00–12:40 C34
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kinematografická, potažmo audiovizuální díla netvoří jen oslavované osobnosti a viditelné profese, které si s kanonickými díly spojujeme: režiséři, producenti, herci. Ani pro studenty nižšch ročníků jistě není překvapením, že audiovizuální produkci udržuje v chodu celá řada profesí, označovaných jako below-the-line; tedy pozice pomocné, řemeslné a schované v závětří rozvětvených filmových štábů. Jako filmoví badatelé a historici bychom se ale měli naučit filmy sledovat i z jejich perspektivy a vědět, jak se jejich přínos promítá do tematické, estetické, příběhové i významové koncepce díla.
V tomto kurzu si přiblížíme tři dosud málo reflektované profese, jejichž přínos nejen dějinám filmu je neoddiskutovatelný: kostýmní výtvarnictví, dále maskéry, kadeřníky a parukáře a v neposlední řadě scénografy a návrháře interiérů a exteriérových lokací. Jednotlivé přednášky představí jak povinnosti, odpovědnosti a výzvy vybraných profesí, tak klíčové osobnosti a díla, která se o jejich přínos opírají v míře ozvláště výrazné. Přestože doposud existuje jen málo výzkumů věnovaných této problematice, představíme si jejich závěry a možnosti jejich využití pro další výzkum.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti:
- porozumí klíčovým aspektům, úkolům a odpovědnostem jednotlivých profesí, stejně jako jejich pozici uvnitř filmového štábu
- budou seznámeni s historickým vývojem a osobnostmi vybraných odvětví
- získají komplexnější pohled na dějiny filmu prizmatem dosud upozaďovaných a málo zkoumaných profesí - a to jak z perspektivy historie kinematografie a audiovizuálních průmyslů, tak samotné filmařské komunity
- budou pozornější ke zřídka analyzovaným složkám filmového díla i celé kinematografické instituce a dostanou k dispozici základní nástroje pro další rozbor.
Osnova
  • Dva výukové bloky přiblíží nejprve problematiku kostýmního výtvarnictví, masky a vlasového stylingu a konečně filmové scénografie.
Literatura
  • GAINES, Jane - HERZOG, Charlotte (eds.) Fabrications. Costume and the Female Body. London and New York: Routledge, 1990.
  • BELL, Melanie. Movie Workers. Women Who Made British Cinema. Chicago and Springfield: Illinois University Press, 2021.
  • FISHER, Lucy. Art direction and Production Design. New Brunswick: Rutgers University Press, 2015.
  • GUNDLE, Stephen. Glamour. A history. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • McLean, Adrienne L.(ed.) Costume, Makeup and Hair. London and New York: I.B. Tauris, 2017.
  • Fashion cultures : theories, explorations, and analysis. Edited by Stella Bruzzi - Pamela Church Gibson. London: Routledge, 2000, xv, 399. ISBN 0415206863. info
  • BRUZZI, Stella. Undressing cinema : clothing and identity in the movies. First published. London: Routledge, 1997, xxi, 226. ISBN 0415139562. info
Výukové metody
Výuka proběhne v sobotu 11. 3. a 6. 5., vždy od 9:00 do 12:40.
K domácímu samostudiu studenti obdrží 15 povinných textů (kapitoly, případové studie či odborné články), s nimiž budou muset pracovat v rámci svého vlastního písemného výstupu (esej/test).
Prezentace i promítané filmy z prezenčních lekcí budou k dispozici ve studijních materiálech v ISu.
Metody hodnocení
Výsledné hodnocení má dvě fáze. Aby student/ka získal/a výseldnou známku, musí absolvovat oba kroky.
Studenti vypracují průběžný úkol. Do středy 17. 5. do odevzdávárny odevzdají soubor se zformulovaným výzkumným záměrem vybraného tématu/filmu či jiného audiovizuálního díla, které souvisí s problematikou představenou v kurzu. Na rozsahu jedné, maximálně však dvou normostran popište vybrané téma, uveďte, proč jde o relevantní výzkumný problém a nakonec uveďte dvě až tři výzkumné otázky.
Body, které získáte, se promítnou do výsledného hodnocení.
Ve druhém kroku si můžete vybrat, zda představené téma z prvního úkolu rozvedete do standardní eseje v rozsahu minimálně 6 NS či zda splníte písemný test (tři otevřené a tři uzavřené otázky, které vychází z domácí četby, znalosti promítaných filmů a informací získaných v kurzu).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/FAVKh021